سوالات متداول سئو

امروز میخواهیم مبحث بسیار مهمی را باز کنیم و درموردش صحبت کنیم که همانطور که میدانید در جلسات گذشته هم در موردش صحبت کردم بحث کلمات کلیدی است.
کلمات کلیدی بسیار بسیار مهم است و انتخاب آنها میتواند مسیر بهینه سازی وبسایت ما را کاملا متحول کند اگر ما انتخاب صحیحی از کلمات کلیدی داشته باشیم پروسه سئو هم سرعت بسیار بالایی میگیرد و هم نتیجه بهتری به ما خواهد داد
اما اگر ما در این مسیر کلمات کلیدی نامناسبی را انتخاب کنیم مسیرمان قطعا طولانی تر میشود و نتیجه نهایی که هدف اصلی همه از بهینه سازی وبسایت جذب مخاطب بیشتر و فروش بیشتر است را قطعا از دست خواهیم داد.
پدر این قسمت میخواهیم در مورد این صحبت کنیم که کلمات کلیدی مناسب چه خصوصیت هایی دارند، چه روالی را باید طی کنیم برای کلمات کلیدی و چه نکاتی را باید مد نظرمان قرار بدهیم.

1- انتخاب کلمات کلیدی مناسب

اولین قدم در بهینه سازی وبسایت انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی مناسب میتواند مسیر سئو وبسایت من را کلا متحول کند چرا؟
90% کاربران چیزی را که میخواهند می آیند در گوگل و یا موتورهای جستجوگر دیگر. میدانیم درصد سرچ گوگل بسیار بالا است می آیند و نیازشان را سرچ میکنند تا بتوانند آن را تامین کنند .
ما برای اینکه بخواهیم کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنیم باید بدانیم کاربران چه کلماتی را جستجو میکنند.
ما تمام پروسه سئو را داریم میرویم که کاربر بیشتر و کاربر هدفمندتری به وبسایت خودمان هدایت کنیم. لازمه در این پروسه زمان خوبی بگذاریم، انرژی بگذاریم تا کلمات کلیدی مناسبی انتخاب بشود.
حتی تیم های بهینه سازی وبسایتی که برای این پروسه زمان مناسبی نمیگذارند و سریع میخواهند شروع کنند بروند سراغ آن پیج سئو و آف پیج سئو و کار عملیاتی را انجام بدهند ولی من نظرم این است که حتما در این فاز زمان کافی بگذارید تا بتوانید انتخاب کلمات کلیدی مناسبی داشته باشید.

خصوصیات مهم کلمات کلیدی

یک کلمه کلیدی مناسب باید 3 خصوصیت اصلی داشته باشد، باید داشته باشد:

-باید با زمینه کاری شما مرتبط باشد

باید تعداد جستجوهایش بالا باشد و در حد امکان خیلی در رقابت نباشد و همه روی آن فکوس نکرده باشند تمرکز همه روی آن کلمه نباشد که شما بخواهید با یک سری تیم های قوی تر و یک وبسایتهای قدرتر و قدیمی تر بخواهید وارد جنگ بشوید.
راجع به هرکدام از اینها باید توضیح بدهم:
اینکه ببینم چطور باید کلمه کلیدی مرتبطی انتخاب کنیم ، پیشنهاد من این است که شما ابتدا قبل از اینکه بخواهید کار سئو را انجام بدهید تمام خدماتی که میتوانید ارائه کنید را لیست کنید بطور مثال اگر میخواهید یک وبسایت شرکت طراحی سایت را سئو کنید باید کلمات کلیدی مختلفی و خدمات مختلفی را سرچ کنید و به عنوان کلمات کلیدی فرضی انتخاب کنید مثلا یک شرکت طراحی سایت طراحی وبسایت فروشگاهی را دارد ،طراحی وبسایت شرکتی را دارد ، بهینه سازی وبسایت را دارد و میتواند خدمات هاستینگ و دامینگ داشته باشد و انواع و اقسام خدمات دیگر. تمام اینها را لیست کنید.

هر کاری که میتوانید شما انجام بدهید اگر کمپانی می آید و از شما میخواهد وبسایتش را بهینه کنید حتما لیست کنید ببینید چه خدماتی دارد مثلا یک شرکت نفتی که روغن و…. تولید میکند باید دقیقا صحبت کنید که چه خدماتی را دارند و چه کارهایی را انجام میدهند . خیلی خوب است که همه سئو و بهینه بشوند پس لیستی را آماده میکنید از تمام کلمات و خدماتی که مرتبط است.

حالا در مرحله بعدی لازم است که شما هر کلمه کلیدی که در مورد هرکدام از این خدمات به ذهنتان میرسد را لیست کنید.مثلا طراحی سایت: کلمات کلیدی در رابطه با طراحی سایت به نظر شما می آید مثلا طراحی سایت فروشگاهی،طراحی سایت شرکتی ،طراحی سایت اختصاصی،طراحی سایت با cms، طراحی ، طراحی سایت با ورود پرس و… تعدادبسیار زیاد کلمه کلیدی میتوانیم پیدا کنیم ،نظر بقیه دوستانتان را هم بپرسید در این زمینه، از خود کارفرما بپرسید چه کلماتی میشود سرچ کنیم و آن هم میتواند یکسری پیشنهاد به شما بدهد .

از دوستانتان بپرسید که فرض کنید میخواهید یک سایت طراحی کنید، در گوگل چه چیزی را سرچ میکنید؟ اینجاست که با کلمات کلیدی جدیدی روبرو میشوید چرا؟ زمانی که شما خودتان یک متخصص هستید در این زمینه ،مثلا شما طراح وبسایت حرفه ای هستید کلمات کلیدی که به ذهن شما میرسد کلمات کلیدی که ممکن است تخصصی باشد و کاربر عام و کاربر هدفی که مورد نظر ما است نیاید و آن کلمه را اصلا سرچ نکند.مثلا یک کلمه مثل ساخت سایت ممکن است تعداد بسیار بسیار زیادی سرچ داشته باشد خب ما باید ببینیم ساخت سایت را سرچ کردن هدفشان چه بوده است میتوانسته هدفشان طراحی سایت باشد. چرا ما باید آن کاربر را از دست بدهیم، این میشود کلمه کلیدی درست.

کلمه کلیدی که کاملا مرتبط است با وبسایت و خدمات من و من دارم ارائه میکنم آن خدمات را حالا کاربر دارد به نحو دیگری سرچ میکند پس از کاربرانی که خیلی متخصص نیستند در این زمینه کاری خودتان حتما نظر بپرسید و از آنها بخواهید کلمات کلیدی مورد نظرشان را بگویند و از آنها بخواهید با کمی تفکر یکسری کلمات کلیدی به شما خواهند داد که این را به لیست خودتان اضافه میکنید.

– انتخاب کلمه کلیدی بر اساس جستجو

گزینه دوم تعداد جستجو است ،این خیلی مهم است و من اگر بیایم وبسایتم را بهینه کنم روی کلمه کلیدی که به ذهنم رسیده و نظر خودم بوده است بهینه کنم ،شش ماه تلاش کنم زحمت بکشم و کلی کار انجام بدهم تا این وبسایت بهینه بشود. زمانی که این وبسایت بهینه شد من ببینم که در این کلمه نه تنها در صفحه اول هستم بلکه در رکورد اول گوگل هستم. در نتایج گوگل حتی در رکورد اول قرار دارم ،اما بازدید زیادی را ندارم این نشان میدهد که من کلمه ای را انتخاب کرده ام و روی کلمه ای کار کردم که این کلمه تعداد جستجوی آن پایین بوده است.
پس از اول من حتما باید بررسی کنم و کلمه ای را انتخاب کنم که تعداد جستجوی آن بالا است،
ممکن است شما بگویید من از کجا بدانم که کلمه ای تعداد سرچ آن بالا است؟ ابزاری را گوگل به ما معرفی میکند که دقیقا به ما میگوید این کلماتی که مد نظر ما هستند چه تعدادی سرچ دارند.
در انتخاب کلمات کلیدی مرتبط هم به ما کمک میکند آن ابزار ،هنوز هم دوستانی هستند که از روش های سنتی استفاده میکنند برای پیدا کردن تعداد جستجوها ،می آیند بر اساس ریزالتهایی که گوگل میدهد تصمیم میگیرند بطور مثال اگر من یک صفحه وبسایتی را بیاورم و کلمه طراحی سایت را سرچ کنم خب اینجا این تعداد ریزالت مشخص است که گوگل به من میدهد،بعد من ممکن است بیایم و طراحی وبسایت سرچ کنم 1250 هزارتا و بگویم که طراحی وبسایت کلمه ای است بیشتر سرچ میشود این گزینه درستی نیست،ممکن است که درست باشد اما این تعداد ریزالت نتایجی هست که برای این کلمه وجود دارد و این نشان دهنده این نیست که این کلمه بیشتر سرچ شده است. پس ما از روشهای قدیمی استفاده نمیکنیم برای این کار و حتما از ابزار گوگل ادورز و کیورد پلنر استفاده میکنیم تا اینکه دقیقا گوگل خودش به ما بگوید چه تعداد جستجو داشته این کلمه.

– رقابتی بودن یک کلمه کلیدی

سومین گزینه و اینکه رقابتی بودن یک کلمه کلیدی،من در ابتدا لازم نیست بروم به جنگ یکسری وبسایت که مثلا 3 یا 4 سال است که دارند کار سئو را انجام میدهند یا خیلی بیشتر حتی و بیایم یک کلمه ای را انتخاب کنم که آن کلمه خیلی رقابتی است.
مثلا من برای اولین گزینه ام در زمینه شرکت طراحی وبسایت نمی آیم کلمه طراحی سایت را انتخاب کنم، کلماتی که چند سیلابی هستند و کاربر هدف بهتری را به وبسایت من هدایت کنند. مثلا من میزنم طراحی وبسایت فروشگاهی قطعا کسانی که سرچ میکنند کاربران هدف بیشتری هستند و راحتر از طراحی وبسایت خواهد بود. هرچه این سیلابها بیشتر باشد بهتر است و کمک من میکند مثلا طراحی سایت شرکتی در تهران ممکنه تعداد سرچ های کمتری به من بدهد اما این گزینه دوتا پوینت مثبت برای من دارد :

• اول اینکه میزان رقابت در آن خیلی زیاد نیست.
• دومین گزینه اینکه کاربری که این را سرچ میکند نتیجتا خدمات من را لازم دارد و کاربر هدف بهتری برای وبسایت من بحساب می آید.

من زمانی که در یکسری از این کلمات کلیدی چند سیلابی بتوانم وبسایتم را بهینه کنم خیلی راحتر میتوانم بیایم در کلمات کلیدی که رقابتی هستند نفوذ کنم و در آنها کار کنم چون اصطلاحا اعتماد یا آن عددی که گوگل بر حسب اعتماد به من میدهد می آید بالا و گوگل من را به عنوان یک وبسایتی قبول میکند که قابلیت بهینه سازی را دارم چون در یکسری کلمات کلیدی دیگر هم من در صفحه اول قرار گرفته ام.

پس برای انتخاب کلمات کلیدی اولین کاری که انجام میدهید خدمات را لیست میکنید به طور کامل ،هر کلمه کلیدی که بنظر خودتان مرتبط با این خدمات است و سرچ میشود را لیست میکنیم،از دوستانتان میخواهید که آن کلمات کلیدی که شما گذاشتید را بررسی کنند و اگر کلمه کلیدی دیگری به نظرشان میرسد آنها را وارد کنند . در فاز بعدی میرویم سراغ تعداد جستجو و بر اساس تعداد جستجو آنها را سرچ میکنیم و حتما هم همان جا مشخص میکنیم که کدام یک از اینها رقابتی هستند و کدامشان رقابتی نیستند.

در قسمت های بعدی میرویم سراغ ابزارها و از آنها استفاده میکنیم تا اینکه بتوانیم کلمات کلیدی مناسب برای وبسایتی که میخواهیم بهینه کنیم انتخاب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین رویاکو