سوالات متداول سئو

در این بخش به مهمترین و پرتکرارترین سوالات سئو پاسخ می دهیم…

برای مشاهده جواب بر روی سوالات کلیک کنید …

چرا با انجام تبلیغات، در سئو ورتبه الکسا پیشرفت نمی کنیم؟

می تواند چند دلیل داشته باشد، رتبه الکسا یک رتبه نسبی است.

شاید نسبت به خودتون پیشرفت کنید ولی نسبت به بقیه رشدی نداشته باشید.

این اتفاق در زمان های خاصی اتفاق می افتد مثلا اگر مخاطب هدف شما بیشتر دانش آموزان و داشجویان باشند در تابستان با توجه به تعطیلات و اوقات فراغتی که دارند و استفاده بیشتری از اینترنت دارند پیشرفت رتبه خواهید داشت و رقیبان شما رشد کمتری داشته باشند و بالعکس.

الکسا ابزاری است که برای تخمین و بررسی ترافیک رقیبان استفاده می شود. اگر شما میخواهید آمار سایت خود را تحلیل کنید از ابزارهای بهتری مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید که اطلاعات بیشتر و دقیق تری می دهند.

چرا عنوان صفحات در توضیحات متن نشان داده می شود و در گوگل رتبه نمی گیریم؟

معمولاً مشکلات که به این شکل به وجود می‌آید به خاطر خروجی قالب سایت است. آن برنامه نویس یا طراح قالبی که شما قالب سایت طراحی کرده در واقع آمده از اطلاعات بخش تایتل (عنوان) در بخش توضیحات استفاده کرده است.

چنین مشکلات را باید از لحاظ فنی بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز در جای خود قرار گرفته است دقیقاً ربات گوگل اطلاعات را از قالب شما می گیرد.

بنابراین اگر تایتل شما در بخش توضیحات نمایش داده می شود به خاطر این است که خروجی قالب شما دقیقاً همین اطلاعات را دارد به گوگل می دهد بنابراین چنین مشکلی به وجود می‌آید به همین خاطر از فردی که در حوزه متخصص است کمک بگیرید تا این مشکل را برای شما حل کند.

برای پیشرفت سئوی سایت فروشگاهی چه کاری باید انجام دهیم؟

در فروشگاه های اینترنتی به خاطر اینکه محتوای محصولات سایت های مختلف یکسان است و حجم عکس محصولات زیاد است و بنظر در سئو سایت مشکل داریم!

حالا چکار کنیم که این مشکل برطرف شود:
_ اولین موضوعی که وجود دارد اینست که مشکل فقط برای شما نیست. بقیه هم همین مشکل را دارند! بنابراین گوگل شما را نسبت به رقبا می‌سنجد و وقتی بقیه به همین صورت هستند شما نیز نباید نگران باشید.

_ از طرف دیگر الگوریتم رنک برین گوگل که وزن فاکتورهای مختلف روی کلمات کلیدی را تغییر می دهد. این اتفاقی است که برای کلمات کلیدی می‌افتد بنابراین شما نسبت به بقیه سنجیده می شوید.

هر چقدر بتوانید محتوای بهتری تولید بکنید،در مورد محصول توضیح دهید، سعی کنید از نقد و بررسی استفاده کنید، نظرات کاربران را بخوانید و بخواهید در مورد خرید محصول نظر بدهند می‌تواند به ارتقای محتوای صفحه کمک کند و سئوی شما را نسبت به بقیه رقیبان توسعه بدهد و رتبه بهتری کسب کنید.

_از طرف دیگر سئو تکنیکال در این حوزه می تواند خیلی مهم باشد، استفاده از اسکیماها می‌تواند به صفحات محصولات کمک کند.

نحوه معرفی محصول و ساختار سایت می تواند به سئو سایت شما کمک کند و تاثیر گذار باشد

تولید محتوای وبسایت را برون سپاری کنیم یا نه؟

شرکت های مختلفی هستند که خدمات تولید محتوا ارائه می دهند. ما هم در رویاکو این خدمات را انجام می دهیم. ابتدا باید به این نکته توجه  اشته باشیم که محتوا اثرات مختلفی بر روی سایت یا کسب و کار ما دارد.

مهمترین اثر محتوای خوب و حرفه ای جذب اعتماد کاربران و مشتریان است.

محتوا کمک می کند در گول اعتبار کسب کنید و رتبه بگیرید و در صفحات اول گوگل دیده شوید.

اعتمادی که بعد از تولید محتوای خوب و حرفه ای ایجاد می شود منجر به افزایش فروش سایت شما خواهد شد.

بنابراین با توجه این اثرات ذکر شده، تولید محتوا یک کار خیلی تخصصی و مهم است. معمولا برون سپاری محتوا  در حوزه هایی که تخصصی محسوب می شوند در بیشتر اوقات منجر به نتایج مطلوبی نمی شود.

بنابراین حتما این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین فردی که می تواند تولید محتوا انجام بدهد یا به تولید محتوا نظارت بکند خود شما هستید.

چون افرادی که بیرون از مجموعه تخصص تولید محتوا دارند کسب و کار شما را نمی شناسند. ممکن است محتوای خوبی بنویسند اما کاربری که آن محتوا را می خواند و مقداری اطلاعات در حوزه کاری شما دارد اعتمادش به شما جلب نشود و آن محتوا اثربخشی موردنظر را نداشته باشد.

بنابراین در حوزه های تخصصی  سعی کنید حتما داخل مجوعه خودتان تولید محتوا را انجام بدهید یا اگر هم برون سپاری می کنید حتما نظارت دقیقی به موضوع داشته و چارچوب های تولید محتوا را مشخص بکنید تا آن محتوا اثربخشی لازم را داشته باشد.

الگوریتم EAT گوگل برای چیست؟

ضمنا لازم است توضیح دیگری اضافه کنم که گوگل الگوریتم دیگری دارد به اسم EAT که بر اساس اعتبار، اعتماد و تخصص است و در حوزه هایی که مربوط به سلامت و اقتصاد که اهمیت زیادی برای گوگل دارد  فعالیت می کند. از این نظر دارای اهمیت است که افرادی که در این دو حوزه تولید محتوا می کنند تخصص لازم، تحصیلات، مدارک مربوطه را داشته باشند.

گوگل به این مورد که برای محتوای تولید حتما نویسنده اش مشخص باشد اهمیت خاصی می دهد.

به عنوان مثال یک برنامه نویس وب نباید یک مطلب در مورد بیمارهای خاص بنویسد و آن را در انترنت منتشر کند . این کار هم اخلاقا و هم از نطر گوگل کار درستی نیست چون چنین محتوایی نیاز به تخصص پزشکی و سلامت دارد و اینکار می تواند جان برخی را بخطر بیندازد.

بنابراین این نکته برای گوگل خیلی مهم است که متخصص یک حوزه برای آن تولید محتوا کند بخصوص در حوزه سلامت و اقتصاد.

 

نحوه ایندکس کردن پاکدست چگونه است؟

جهت ایندکس پاکدست با استفاده از کدهای اسکیما، پاکدست خود را به گوگل پاکدست معرفی میکنیم. با این کار ربات های گوگل و سایر موتورهای جستجوگر پاکدست ما را به صورت اختصاصی در نتایج خود نشان می دهند.

آیا قرار دادن محتوای متنی داخل صفحه ایی که ویدیو و پاکدست دارد کپی محسوب می شود؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت که خیر ، اینکار نه تنها کپی محسوب نمی شود بلکه با این کار چون گوگل محتوای متنی را ایندکس می کندبرای محتوای صوتی و پاکدست به شما امتیاز می دهد و با اینکار رتبه سایت خود را بالا می برید.

چطور افت رتبه سایتم را به خاطر لینک های وردوی بالا که به یکباره به سایتم آمده را حل کنم؟

بعضی اوغات پیش می آید که به یکباره با افت رتبه سایتمان مواجه می شویم که پس از بررسی متوجه می شویم که لینک های ورودی به سایتمان افزایش پیدا کرده است.

این موضوع به رقیبان ما برمی گردد که می خواهند رتبه سایت ما را کاهش دهند. 

راه حل آن این است که در ابتدا باید با یک متخصص مشورت کنیم و پس از بررسی لینک ها، لینک هایی که دارای Spam Score بالایی هستند را توسط ایزار Disavow backlinks در کنسول گوگل اقدام به حذف کنیم.

فقط به دلیل تخصصی بودن این کار از یک متخصص استفاده کنید تا از پنالتی شدن سایت جلوگیری کنید.

آیا انتشار محتوا سایت خودم در سایت ویرگول و سایت های مشابه از نظر گوگل محتوای تکراری است؟

اگر اکانتی که در ویرگول دارید و هدف از ایجاد این اکانت بک لینک دادن به سایت خودمان می باشد،گوگل بعد از مدتی متوجه این موضوع می شود.

ما باید از ویرگول یا سایت های مشابه برای اطلاع رسانی بیشتر و جذب کاربران بیشتر استفاده کنیم.

پس ما باید به عنوان یک رسانه به آن نگاه کنیم و اگر نگران این هستیم که گوگل محتوای ما را به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد باید در انتها سایت لینک منبع را قرار دهیم و آن لینک را فالو کنیم.

 

آیا برای هر ریپورتاژآگهی می توان از یک متن چند بار استفاده کرد؟

در ابتدا باید گفت که الگوریتم های گوگل اگر متوجه شوند که متن ریپورتاژ آکهی را خودتان تهیه می کنید و آن را انتشار می دهید نمره منفی در نظر می گیرد و همین امر در سئو سایت شما تاثیر منفی می گدارد. پس بهتر است که متن آگهی ریپورتاژ شما یکی نباشد.

درانتها باید گفت که بسته به استراژی که شما برای سایت خودتان مدنظر دارید و بودجه ایی که برای تبلیغ مدنظر گرفتین و بررسی همه جوانب باید اقدام به ریپورتاژ آگهی نمود. 

پیشنهاد می شود حتما با یک متخصص سئو در این زمینه مشورت کنید چون گاهی حتی لازم نیست که شما از ریپورتاژ آگهی استفاده کنید و می توانید بودجه تبلیغات خود را در جای دیگری هزینه کنید.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای صفحات فرود فروشگاه اینترنتی؟

مجموعه ای از کلمات کلیدی دارند و تحلیل آنکه در هر صفحه فرودی از چه کلمات کلیدی استفاده کنند یک مقدار برایشان مشکل است و گفته اند مثلا یک کلماتی مثل انگشتر طلا ،انگشتر طلای مردانه ،انگشتر طلای زنانه ،انگشتر طلای زنانه ظریف و اینها را باید به چه صورت برنامه ریزی کنند .

ببینید این یک مقداری برمیگردد به آن تجربه ای که در سئو دارید و باید چندتا  نکته رو در نظر بگیرید:

نکته اول اینکه افرادی که کلمات را جستجو می کنند آیا نیت یکسان درند یا نه؟ و آیا این کلمات کلیدی مختلف میتواند در یک صفحه بر اساس  نیت کاربری که میخواهد به آن صفحه مراجعه کنند قرار بگیرد یا نه ؟

به عنوان مثال انگشتر طلا و طلای مردانه و زنانه قائدتا هر کدام از این سه تا کلمه باید روی سه تا صفحه مجزا کار بشوند چرا که آن محتوای داخل آن قرار میگیرد و نیت کسی که این کلمات را سرچ میکند با هم متفاوت است. اما انگشتر طلای زنانه و انگشتر طلای زنانه ظریف شاید لازم نباشد که دو تا صفحه مجزا داشته باشند. این بستگی دارد به اینکه شما کلا چه ساختاری در نظر میگیرید. اگر کلماتی که خیلی از نظر مفهومی به هم نزدیک هستند و روی صفحات مختلف کار بشوند این خیلی کار جذابی نیست و نه برای کاربری که سایت شما را میبیند و نه برای ربات های گوگل و نباید چنین کاری را انجام بدهید و برای بعضی از کلمات مثل انگشتر طلای زنانه ارزان ،انگشتر طلای زنانه ظریف ، انگشتر طلای زنانه کلاسیک میتوانید از تگ ها استفاده کنید و یک سطح دیگری از طبقه بندی را داشته باشید که آن هم در یک صفحه مجزا میشود، بشرطی که حجم محتوای محصولاتی که دارید زیاد است و برای هر کدام از این کلمات و صفحات میتوانید یک محتوای خاص خودش و محصولات خاص خودش را ارائه بدهید. در مورد اسم محصولات هم چون کار شما در حوزه طلا است ممکن است که محصولات مختلفی داشته باشید که اسم انگشتر طلا در آن تکرار شده باشد و این موضوع را هم باید به آن دقت داشته کنیم که یک محصول از گروهتان قدرت بیشتری را نگیرد و یا با گروهتان هم نوع خواری ایجاد نکند .ضمن اینکه اگر که محصولاتتتان بطور موقت ایجاد میشوند ،چون در حوزه طلا به این صورت است که شما یک محصولی را می آورید و فروش میرود و دیگر آن محصول را ندارید . اگر یک همچین حالتی را دارید میتواند حتی جلوی ایندکس شدن خود محصولات را مجزا بگیرید و تمرکز را بگذارید روی گروه ها و زیر گروه ها و کلمات مرتبط بتوانند نتیجه بهتری برایتان حاصل نماید.

یک سایتی داریم که روزی 15 هزارتا ورودی دارد اما سرچ برند ندارد و آیا توصیه میشود که برای سرچ برند ورودی فیک و ترافیک فیک خریداری کنیم یا نه ؟

یکی از مهمترین کارهایی که یک سئو کار انجام میدهد این است که برنامه ریزی میکند که چه صفحات فرودی روی سایتش وجود دارد و این صفحات فرود روی چه کلمات کلیدی ورودی بگیرند، براساس این ساختار سایت را طراحی میکند و برنامه ریزی ساختاری میکند.

صفحاتی که بطور موقت روی سایت ایجاد میشوند ،صفحات مناسبی برای سئو نیستند یعنی شما اگر یک صفحه تور دارید که مدت زمانی اضافه میشود و بعد از آن مدتی منقضی میشود روی این صفحه نباید انرژی کاری برای سئو بگذارید به دلیل اینکه این یک تاریخ انقضایی دارد و بعد از آن تمام است.

مشابه همین اتفاق روی سایت های نیازمندی هم می افتد در سایتهای نیازمندی هم عده ای هستند که یک آگهی درج میکنند و بعد از یک مدتی آن آگهی منقضی میشود.

برای اینکه بتوانید برنامه ریزی برای سئو داشته باشید سه کار مهم را میتوانید انجام بدهید: روش اول این است که بطور کل از ایندکس شدن صفحات تور (منظور صفحاتی که تاریخ انقضا دارند) یا صفحات آگهی جلوگیری کنید و اجازه ندهید که گوگل آنها را ایندکس کند.

از دید سئو هم بیایم در یک سطح بالاتر و به عنوان مثال در گروه بندی ها در زیر گروهها و روی برچسب ها انرژی و برنامه ریزیتان را روی آن سطح انجام بدهید و با این روش میتوانید این مشکل را  به راحتی حل کنید.

روش دومی که استفاده میشود این است که بعد از اینکه تورها منقضی میشود آنها را ریدایرکت 301میکنند به گروه تور یا سایتهای نیازمندی ریدایرکت میکند به گروه نیازمندی.

این روش در ایران است استفاده میشود و چند مورد از سایتهای نیازمندی از روش دوم استفاده میکنند ولی روش مناسبی نیست بخاطر اینکه با ازدیاد آگهی ها عملا آن چگالی کلمه ای که در صفحه گروه قرار گرفته پراکنده میشود و به احتمال خیلی زیاد افت خواهد داشت.

استفاده از کرنی کال هم میتواند همچین اثری داشته باشد یعنی آگهی ها را کرنی کال بدهند به گروه آن هم تقریبا یک همچین حالتی دارد .

هردوی این روشها، روش مناسب و جذابی نیستند. حالت سومی که میتواد اتفاق بیافتد این است که شما صفحات جدید برای محتواهایی که تاریخ انقضا دارند نداشته باشید منظورم این است که مثلا اگر یک صفحه ای داریم در مورد تور کیش و در حال حاضر 5 تا تور کیش با حالت های مختلف در تاریخ های مختلف برگزار میکنید این  5 حالت در داخل همان صفحات قرار بدهید و برای هرکدام از اینها یک صفحه مجزا نداشته باشید.

این موضوع برای سایت های گردشگری مستلزم این است که یک ساختار مناسب گردشگری داشته باشند و از یک ساختار مناسب این حوزه استفاده کنند.

مثلا شما اگر از سیستم وردپرس استفاده میکنید نباید به ازای هر توری که برگزار میکنید یک پست چدید بگذارید بلکه این باید برای سیستم گردشگری بهینه شده باشد یا از سیستم شرکتهایی استفاده کنید که در این حوزه دانش سئو دارند و ساختار گردشگری را بر اساس دانش سئو طراحی و پیاده کرده اند.

 اگر این اتفاق نیافتد عملا اینکه شما تور اضافه کنید و پاک کنید و دوباره تور جدید بگذارید این میتواند برای سئو کارتان لطمه خیلی شدیدی وارد کند.

در سایتهای گردشگری وقتی که تور اضافه میشود این تور بعد از مدتی منقضی میشود باید این تورها را حذف کنند یا ریدایرکت کنند به تورهای جدید؟

یکی از مهمترین کارهایی که یک سئو کار انجام میدهد این است که برنامه ریزی میکند که چه صفحات فرودی روی سایتش وجود دارد و این صفحات فرود روی چه کلمات کلیدی ورودی بگیرند، براساس این ساختار سایت را طراحی میکند و برنامه ریزی ساختاری میکند.

صفحاتی که بطور موقت روی سایت ایجاد میشوند ،صفحات مناسبی برای سئو نیستند یعنی شما اگر یک صفحه تور دارید که مدت زمانی اضافه میشود و بعد از آن مدتی منقضی میشود روی این صفحه نباید انرژی کاری برای سئو بگذارید به دلیل اینکه این یک تاریخ انقضایی دارد و بعد از آن تمام است.

مشابه همین اتفاق روی سایت های نیازمندی هم می افتد در سایتهای نیازمندی هم عده ای هستند که یک آگهی درج میکنند و بعد از یک مدتی آن آگهی منقضی میشود.

برای اینکه بتوانید برنامه ریزی برای سئو داشته باشید سه کار مهم را میتوانید انجام بدهید: روش اول این است که بطور کل از ایندکس شدن صفحات تور (منظور صفحاتی که تاریخ انقضا دارند) یا صفحات آگهی جلوگیری کنید و اجازه ندهید که گوگل آنها را ایندکس کند.

از دید سئو هم بیایم در یک سطح بالاتر و به عنوان مثال در گروه بندی ها در زیر گروهها و روی برچسب ها انرژی و برنامه ریزیتان را روی آن سطح انجام بدهید و با این روش میتوانید این مشکل را  به راحتی حل کنید.

روش دومی که استفاده میشود این است که بعد از اینکه تورها منقضی میشود آنها را ریدایرکت 301میکنند به گروه تور یا سایتهای نیازمندی ریدایرکت میکند به گروه نیازمندی.

این روش در ایران است استفاده میشود و چند مورد از سایتهای نیازمندی از روش دوم استفاده میکنند ولی روش مناسبی نیست بخاطر اینکه با ازدیاد آگهی ها عملا آن چگالی کلمه ای که در صفحه گروه قرار گرفته پراکنده میشود و به احتمال خیلی زیاد افت خواهد داشت.

استفاده از کرنی کال هم میتواند همچین اثری داشته باشد یعنی آگهی ها را کرنی کال بدهند به گروه آن هم تقریبا یک همچین حالتی دارد .

هردوی این روشها، روش مناسب و جذابی نیستند. حالت سومی که میتواد اتفاق بیافتد این است که شما صفحات جدید برای محتواهایی که تاریخ انقضا دارند نداشته باشید منظورم این است که مثلا اگر یک صفحه ای داریم در مورد تور کیش و در حال حاضر 5 تا تور کیش با حالت های مختلف در تاریخ های مختلف برگزار میکنید این  5حالت در داخل همان صفحات قرار بدهید و برای هرکدام از اینها یک صفحه مجزا نداشته باشید.

این موضوع برای سایت های گردشگری مستلزم این است که یک ساختار مناسب گردشگری داشته باشند و از یک ساختار مناسب این حوزه استفاده کنند یعنی مثلا شما اگر از سیستم ورودپرس استفاده میکنید نباید به ازای هر توری که برگزار میکنید یک پست چدید بگذارید بلکه این باید برای سیستم گردشگری بهینه شده باشد یا از سیستم شرکتهایی استفاده کنید که در این حوزه دانش سئو دارند و ساختار گردشگری را بر اساس دانش سئو طراحی و پیاده کرده اند و اگر این اتفاق نیافتد عملا اینکه شما تور اضافه کنید و پاک کنید و دوباره تور جدید بگذارید این میتواند برای سئو کارتان لطمه خیلی شدیدی وارد کند.

متا دیتای تصاویر و فیل PDFچه تاثیری در سئو دارند؟

متادیتای تصاویر که در فایل های jpg ذخیره میشود بطور اتوماتیک محتواهای خیلی جذابی دارند مثل محل دقیق گرفته شدن عکس، اینکه این عکس با چه دوربینی گرفته شده است ،آیا از فلش استفاده شده است یا نه؟ و خیلی دیتاهای دیگر که به طور اتوماتیک داخل تمام گوشی های موبایل و دوربین های عکاسی و غیره است و این اطلاعات در کنار فایل jpg داخل آن ذخیره میشود گوگل اطلاعات —–را میخواند  و آنها را نگهداری میکند اما نه به عنوان فاکتور رتبه بندی بلکه به عنوان دیتایی که از آن استفاده میکند برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد تصویر داشته باشد .

در مورد فایل های pdf  هم گوگل لایه مجزا برای نمایش فایل pdf در نتایج خودش دارد و فایل های pdf را بطور مجزا ایندکس و رتبه بندی میکند.

بنابراین اگر که یک فایل pdf  روی سایت دارید میتوانید که محتوای خوبی در آن قرار بدهید که این فایل pdf  بطور مجزا در گوگل ایندکس میشود و کاربرانی که سرچ میکنند میتوانند فایل pdf شما را به آن دسترسی پیدا کنند.

× پشتیبانی آنلاین رویاکو