فهرست مطلب

در جلسه دوم آموزش بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو در خدمت شما دوستان عزیز هستم.

در این جلسه میخواهیم بحث اصلیمان را شروع کنیم و کار را در واقع استارت بزنیم ، با مفاهیم آشنا بشیم کلا ببینیم سئو چیست و چه کارهایی باید انجام بشود و برویم سراغ اصطلاحات و کار را شروع کنیم.

سئو یا بهینه سازی وبسایت مخفف سه کلمه هست search engine optimization یعنی بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است.

گوگل بزرگترین و معتبرترین موتور جسنجوی وب هست ک وما وبسایتهایمان را برای گوگل بهینه میکنیم یعنی تمرکزمان بیشتر روی گوگل هست و زمانی که در گوگل این اتفاق می افتد و وبسایت ما بهینه میشود میتواند خیالمان راحت باشد که سایت ما در وبسایت های دیگر مثل بینگ ُ یاهو و… بهینه شده است.

در ادامه  با بعضی از اصطلاحات سئو آشنا می شویم . با این مطلب آموزشی از رویاکو همراه باشید .

انواع سئو ( سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه)

اولین مفهوم که میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم و بنظر من همینجا لازم هست که شما  یک تصمیم بزرگ  را بگیرید؛ مفهومی هست تحت عنوان  BLACK HATوWHITE HAT.

ما دو نوع سئو کار داریم؛ یک نوع سئو کارها که اصطلاحا به آنها میگوییم BLACK HAT و یکسری ها را میگویند .WHITE HAT سئو کار BLACK HAT از روشهایی استفاده میکنند که الگوریتمهای گوگل را دور بزنند، روشها تا حدودی روشهای متقلبانه هست که به سرعت وبسایت سئو بشود و در نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر وب خیلی خیلی رشد کند.

اما   WHITE HAT سئو ، سئو کارهایی هستند که از روشهای درست و صحیح استفاده و وبسایت را سئو میکنند. قطعا مسیری که این دو میروند  متفاوت است. کاملا  بلک هت ها خیلی سریعتر به نتیجه خواهند رسید، وایت هت ها خیلی زمان بیشتری لازم است روی پروژه کار کنند در واقع بلک هت ها مسیری که میروند بسیار ساده تره اما وایت هت سئو ها  مسیری که میروند بسیار پیچیده تر و سختر و کار زیادی  را لازم هست انجام بدهند.

هدف ما صرفا وایت هت سئو هست یعنی قرار است  شما یه سئو کار کلاه سفید بشوید. اصطلاحا یک سئو کاری بشوید که تلاش میکنید،زمان میگذارید، انرژی میگذارید، وبسایت را از هیچ میرسانید به سرچ های بالا و رکوردهای بالا در سرچ ممکن است زمان  بیشتری ببرد،تلاش بیشتری لازم دارد اما قضیه ای که هست اینجا یک تفاوت ایجاد میکند .

وبسایتهایی که توسط روشهایی وایت هت سئو رشد و ارتقا پیدا میکنند ماندگاری به مراتب بالاتری را دارند. حتی گوگل یک مفهومی را ایجاد کرده تحت عنوان  سند باکس یا اصطلاحا پنالتی.

وبسایتهایی که از روش بلک هت استفاده میکنند و برای گوگل  این قضیه جا می افتد که این روشها استفاده کرده اصطلاحا داخل  سند باکس گوگل میروند، پنالتی میشوند در کلمات کلیدی وبسایتی در نتبایج گوگل رکورد یک و دو است، وقتی گوگل آن را داخل سند باکس قرار میدهد پنالتیش میکند.

اصطلاحا این وبسایت کلا از دور رقابت خارج میشود و بیزنس آن کار فرما با مشکل بسیار بزرگی روبرو میشود. ممکن است 10 صفحه یا 20 صفحه وبسایتش به عقب برگردد و دیگر آوردن آن وب سایت به نتایج اول ،کار راحتی نیست و مسیر حالا سخت تر از یک وبسایتی میشود که از صفر میخواهد شروع کند.

ما چنین ریسکی را نمیتوانیم نه با بیزینس خودمان و نه با کار و تجارت کارفرماهایمان انجام بدهیم ، کسانی که می آیند و از ما میخواهند وبسایت هایشان رو سئو کنیم ،بخاطر همین ما تمرکز را میگذاریم روی وایت هت سئو و روشهایی را یاد میگیریم که به هیچ عنوان تقلبی وجود ندارد و همه آنها  استاندارد و درست است و ممکن است زمان بیشتری را ببرد ولی خب قطعا نتیجه به نفع وایت هت سئو هست.

هزینه سئو وبسایت

رقمهایی که برای سئو درخواست میشود رقمهای متفاوتی است.

ما نمیتوانیم بگوییم که وبسایتی 2 میلیون تومن سئو میکنیم یا 5 میلیون تومن سئو ! این خیلی معنی و مفهوم ندارد. بنظر من کسی که این حرف را میزند خیلی در کارش حرفه ای نیست،چرا ؟چون وبسایتها بنا به پارامترهای مختلف کاراشان خیلی پیچیده تر یا خیلی ساده تر است، قرار نیست ما یک رقمی را ثبت کنیم و بگیم ما کلا سایت را این رقم میگیریم.

یکسری کارها روتین است ،بله آنها را که برای همه وبسایتها باید انجام بشوند و کار خیلی پیچیده ای هم نیستند و آنها را میشود یک رقم ثابتی در نظر گرفت  ولی کلمات کلیدی متفاوت هستند مثلا کلمه کلیدی طراحی سایت با کلمه کلیدی خودکار یا مثلا کیف چرم مردانه اینها میتواند خیلی رقابتهایشان متفاوت باشد یا مثلا با فروش ابزار آلات صنعتی میتواند کلمه کلیدی متفاوتی باشد.

پس لازم است زمانی که کار فرما به شما  میگوید که من میخواهم وبسایتم سئو بشود  شما قبل آن  یکسری کارها رو انجام بدهید ببینید  چه مسیری را دارید تا بخواهید وبسایت رو سئو کنید؟چه تعداد محتوا دارد؟چند صفحه محتوا دارد؟چقدر لازم است  شما  داخل آن ساید روی سئو کار کنید؟ چقدر آفساید سئو باید کار بشود؟اگر بعضی از این کارها درست انجام بشود، ممکن است  وبسایتی به شما  پیشنهاد بدهند که پنالتی شده و کارتان خیلی سخت تر برای اینکه آن وبسایت را سئو کنید؟

نباید یک رقمی رو بگوید ،یک زمانی را بگوید که ثابت است باید وبسایتی که امروز شروع بکار کرده اید و هیچ مشکلی هم ندارد ، اینها خیلی میفاوت هستند و حتما باید حواسمان باشد به این گزینه و وقتی مشتری داریم حتما یکسری آنالیزها را انجام بدهیم.

چگونه بررسی هایمان رو انجام بدهیم ، ببینیم در چه کلمات کلیدی میخواهد این وبسایت سئو بشود، آن کلمات کلیدی چندتا سرچ میشوند ؟ چقدر رقیب دارد ؟رقیباشان  چه کارهایی انجام داده اند؟چه قدر رقیبا سئو کرده اند؟یا اصلا ممکن است رقبا سئویی انجام نداده باشند شما با کوچیکترین کارها ممکن است در رکورد اول بیایید.اینا همه باید بررسی بشود و نهایتا یک رقم و زمانی که برای هر پروژه میتواند متمایز باشد ما به مشتریهایمان بگویم.

الگوریتمهای گوگل

یک نکته دیگر لازم است شما در ارتباط با  search engine optimization  یا seo بدانید ،‌ الگوریتمهای گوگل است.

ببینید وقتی من یک کلمه ای رو در search engine optimization جستجو میکنم، مثلا کلمه کتاب را زمانی جستجو میکنم تعداد زیادی فرمول بکگراند قضیه وجود دارد  ،یک عالمه الگوریتم وجود دارد که امتیازهایی را برای هر وبسایتی در نظر گرفته که ان وبسایت ها را مرتب میکند و به من نمایش میدهد. الگوریتمهای مختلفی مثل پنگوئن ، پاندا ، کبوتر ، مرغ مگس خوار ، گورخر و الگوریتمهای مختلفی که اصطلاحا گوگل برای هرکدام از انها یک اسمی میگذارد و هر کدامشان یک بخشی از سئو را دارند آنالیز میکنند.

میدانید که الگوریتم ها هر از چند گاهی آبدیت و بروز میشوند .لازم است ما انها را بدانیم. در این به روز رسانی شان چه اتفاقهایی می افتد که بعضی از وبسایتها جابجا میشوند، شاید تست کرده باشید.

سئو یک مبحث بسیار پیچیده است شاید شما وی پی انتان یا اصطلاحا فیلترشکنتان یک کلمه ای را سرچ بکنید یکسری نتایج گوگل به شما میدهد زمانی که وی پی ان تان را قطع میکنید و سرچ میکنید آن الگوریتمها  کارشان متفاوت میشود و پس نتایج سرچ شما هم متفاوت است. خب ما باید این الگوریتمها را بدانیم ،بدانیم پاندا چیکار میکند؟پنگوین چیکار میکند؟ که خیلی راحت کار بکنیم و وبسایت هایمان را آنالیز کنیم. اگر الگوریتمها را ندانیم نمیتوانیم خیلی دقیق روی وبسایت کار کنیم .

البته این نکته را بگویم این الگوریتمها کاملا اختصاصیه  و کسی کامل نمیداند چی هستند ولی  از لحاظ کاری که انجام میدهند و تاثیری که روی نتایج  دارند آدم تا حدودی متوجه میشود که اینها چه کاری را دارند انجام میدهند و میتوانیم آن زمان بیایم و مهندسی معکوس کنیم، اصطلاحا بر حسب نتایجی که دارد گوگل به ما میدهد الگوریتمشان تا حدود خیلی خیلی محدودی متوجه بشویم اما همان حد محدود هم میتواند خیلی روی نتایج وبسایت ما تاثیر بگذارد که الان باید چیکار کنیم؟

 Conversion rate یا نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری نهایی

گزینه بعدی که بسیار برای ما مهم هست بحثی هست که کلا سئو را برای آن انجام می دهیم که آن هم  Conversion rate هست یا نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری نهایی.

ممکن است تعداد زیادی کاربر وبسایت ما را ببیند، نمونه های زیادی از این وبسایت وجود داردکه آمار بازدید بسیاری بالایی دارند اما کاربران پرداخت مالی را ندارند که محصول را بخرند چیزی که اصلا وبسایت برای این بوجود اومده است.

تمرکز فقط روی وارد کردن کاربر جدید به وبسایت هست و تمرکز روی این نیست که این کار بران تبدیل بشوند به مشتری نهایی و پرداخت انجام بدهند و روی دکمه پرداخت کلیک بکنند و وارد درگاه بشوند پول واریز بکنند و این وبسایت بتواند کارش را انجام بدهد.

یک کار دیگر که ما باید در سئو انجام بدهیم همین Conversion rate است.

ما یکسری صفحه در  وب سایتمان داریم تحت عنوان لندینگ پیج ها یا اصطلاحا صفحات فرود و این صفحات فرود باید آنقدر Optimizely بشوند. حالا هم از لحاظ سئو و الگوریتمهای سئو  و هم از لحاظ کاربران که زمانی که شما وارد آن صفحه میشوید اینقدر برایتان جذاب باشد که اقدام به خرید کنید.

چون ما یاد میگیریم دراین دوره که چطوری ترافیک وبسایتمان را بالا ببریم؟ چطوری تعداد ویزیتورای سایت را بالا ببریم؟ کاربران زیادی را جذب وب سایتمون کنیم.حالا چه از روش های پولی چه از روشهای رایگان. این کار را که انجام دادیم وکاربران زیادی وارد وبسایت کردیم حالا باید یاد بگیریم چجوری آنها را تبدیل کنیم به مشتریاهای خودمان ، بالقوه نباشند بالفعل باشند و خرید انجام بشود.

این  Conversion rate یکی از مهارتهایی هست که سئوکار باید آن را یاد بگیرد و یکی از نکاتی هست که واقعا متفاوته بین سئو کارهای بلک هت و وایت هت.

من تمام نکاتی که اینجا  بشما یاد میدهم هدفم این نیست که واقعا این را تماما برای تمام پروژه های سئوتان انجام بدهید، نه ما لازم است که همه اینها را بلد باشیم حالا دیگر آن استراتژی کار شماست که ترجیح میدهید اصلا این کار را برای بعضی از مشتریهاتان انجام بدهید یا انجام ندهید حداقل من چیزی که دارم درموردش فکر میکنم این است که شما میخواهید وب سایت خودتن را اوپتیمایز کنید پس باید بدانید چه نکاتی باید در لندینگ پیجتون رعایت بشود که Conversion rate تان بالا برود.

یکی از ایرادهایی که وجود دارد بین سئو کارها این است که اکثراً می آیند و تمام بازدیدشان را وارد یک صفحه ،آن هم صفحه اصلی وبسایتشان میکنند ، طرف هر کلمه ای که سرچ میکند مستقیم می آید در صفحه اصلی وبسایتشان که این در سئو کار درستی نیست باید حواسمان باشد اینها را کنترل کنیم و کاربران را به بخش مختلف وبسایتمان هدایت کنیم که آنها بتوانند سریعتر خریدشان را انجام بدهند یا سریعتر محصولمان رو ببینند، خدماتمان رو ببینند و هدف نهایی ما که فروش یا حالا معرفی محصولمان هست را کنترل کنیم و به آن هدف دست پیدا کنیم.

محتوای تکراری سایت

یکی دیگر از نکاتی که ما واقعا به آن اهمیت بدهیمDuplicate content یا محتوای تکراری وبسایتمان که این بیشتر در cms هایی مثل وردپرس و جوملا رایج است و صفحاتی را ایجاد میکند برای ما با محتوای یکسان.

ما باید حواسمان باشد که جدا جدا اوپتیمایز و بهینه نشوند استفاده از rel=”canonical”   می آیم و این محتواهای تکراری را مدیریت کنیم و به search engine optimization  بگویم اینها در واقع محوای تکراری هستند و لازم نیست تمام صفحات ایندکس بشه تا اینکه ما نمره منفی از search engine optimization نگیریم.

اما یک زمانی هست  که به علت اینکه استراکچر و ستون بندی و استخوان بندی آن صفحمان یکسانه search engine optimization   بعضی موقع ها را اشتباه میگیرند،بطور مثال فرض کنید که صفحه اخبار داریم و همه صفحات اخبار ما یک شکل است این محتوای تکراری نیست که ساختارش یک شکل باشد یک عنوان دارد داخل تگ h1 سابتایتل دارد h2 هست ،یک p دارد ، عکس دارد بخاطر این حتما باید حواسمان باشد که در ادامه آموزش ها  در موردش صحبت میکنیم.

با استفاده از دیتاهای لایتر یا اسکیما مدیریت کنیم که اینها آن را محتویات تکراری در نظر نگیرد آن صفحه هات هر کدومشان محتوای جدا گانه ای دارند و لازم است تمام آنها برای یک وب سایت ایندکس بشود. در بحث محتوا باید حواستان باشد چه به اینکه محتوای تکراری و کپی شده نداشته باشیم ،یعنی ما از وبسایت دیگر محتوا کپی نکنیم و یکی از مهمترین اصول است.

اصطلاحا توی سئو وجود دارد ضرب المثلی هست که میگویند محتوا پادشاه است. واقعا میشود گفت محتوای خوب برای یک وب سایت یکی از مهمترین اصول سئو هست و حتما باید رعایت بشود و محتوای بسیار مناسبی شما برای وبسایتتان حتما ایجاد کنید.

در زمینه محتوا باید به موارد دیگه ای مثل بهینه سازی متاتگ ها ، بهینه سازی تصاویر لینک ها و مبحث تایتل و توضیحات،کلمات کلیدی ها هم توجه کنیم یک مسئله دیگر هم در محتوا باید برایمان مهم باشد url های مناسب است.

یعنی اینکه url هایمان خیلی طولانی نباشد و قابل فهم باشد، قابل ایندکس شدن باشد. برای search engine optimization خیلی راحت بتواند آنها را آنالیز و ذخیرشان کند. خب در این جلسه سعی کردیم شما رو با کلیات سئو آشنا کنیم ،جلسه آینده هم راجب مباحث اینچنینی صحبت خواهیم کرد و اینقدر این مبانی تکرار خواهد شد تا اینکه کاملا برای شما جا بیافتد. امیدوارم از این جلسه استفاده کرده باشید و در این مواردی که گفتم تسلط پیدا کنید و با این کلمات و الفاظ آشنایی پیدا کرده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین رویاکو