دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در جلسه چهارم از آموزش بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجو در سایت رویاکو درخدمت شما مخاطبان عزیز هستیم. امروز میخواهیم در مورد تاریخچه سئو صحبت کنیم و ببینیم که کلا سئو از کجا بوجود آمده است؟ از چه سالی چه اتفاقاتی افتاده تا امروز که ما میخواهیم یک متخصص سئو بشویم.


در سال 1994اولین خزنده یا همان crawler بوجود اومد اسمش هم وب کرولر بود. خزنده قطعه کدی است که میتواند کل محتویات یک صفحه وبسایت را بخواند.
ما برای اینکه بخواهیم وب سایتها را بر اساس الگوریتمهای خاصی مرتب کنیم احتیاج داریم که اول دیتاهای آنها را بهینه بکنیم و بتوانیم آن دیتاها را بخوانیم تا بعد بر اساس آن دیتاها و الگوریتمهایی که وجود دارد یک ترتیبی را در نظر بگیریم.


در همین سال وب سایت یاهو بوجود آمد و به عنوان یک پروژه دانشجویی و تا سال 1997 تقریبا تمام search engine optimization بوجود آمدند.
از همین وب کرولر یا خزنده استفاده میکردند وکسی اقدام به ایجاد خزنده جدیدی اقدام نکرد.

در سال 1997 گوگل بوجود آمد و اولین الگوریتمش پیج رنک بود، پیج رنک برحسب تعداد لینکهایی که به یک صفحه وبسایت داده میشد آنها را مرتب میکرد.
هنوز هم پیج رنک وجود دارد و آپدیت نمیشود ولی وجود دارد.به عنوان یک میزان یا نمره برای رتبه بندی وبسایتها و اما نسبت به آن زمان خیلی تفاوت دارد ، آن زمان فقط براساس تعداد لینکها وبسایتها را مرتب میکرد و میگفت چه وبسایتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.


سال 2002 گوگل دو تا آیتم را اضافه کرد، اولین گزینه که جنبه در آمدی داشت ad words بود. شما اگر دقت کرده باشید در یک صفحه وبسایت زمانی که کلمه ای را سرچ میکنیم تعدادی از نتایج و بازخوردها بصورت تبلیغ بالا می آید، بطور مثال من در گوگل کلمه طراحی سایت را سرچ میکنم یکسری از این نتایجی که به من نشان میدهد نتایجی هستند که اد ورود هستند، میبینید که کنارشان یک ای دی را نوشته است. ممکن است و در صفحات دوم و سوم هم وجود داشته باشند.
این وبسایتها برای اینکه اینجا نمایش داده بشوند به گوگل پول داده اند یعنی گوگل هزینه ای را میگیرد که آنها را نمایش بدهد وتا زمانی که بر رویشان کلیک نشود از آن هزینه ای که به گوگل داده اند کم نمیشود. یعنی حتما باید کلیک بشود به این میگویند اد ورود که در سال 2002 گوگل آن را معرفی کرد و تقریبا میشود گفت اصلیترین منبع در آمد گوگل هم همین هست.
بنا به صفحه نمایش، نگاه کنید به صفحه اول حتی اینها هم قیمت هایشان نسبت به همدیگر متفاوت است. کدام را بالا نشان بدهد کدام را پایین نشان بدهد،صفحه اول یا صفحه دوم نشان بدهد تمام اینها مبالغش متفاوت است.
به ازای هر کلیک همانطور هم که میبینید کنارش نوشته ای دی تا زمانی که اینها ب گوگل پول بدهند در اینجا قرار میگیرند و زمانی که پول ندهند حذف خواهند شد.
اما وبسایتهایی که ای دی ندارند، تیبلیغات نیستند. اصطلاحا این وبسایتها اتفاقی هم بیافتد جایگاهشان تغییر نمی کند مگر اینکه سایتشان از لحاظ سئو افت کند. همینجا هستند و لینکشان تغییر نخواهد کرد.

گزینه دیگر که گوگل در سال 2002 معرفی کرد بمب گوگل (Google Bombing) بود در گوگل بمب کار به این روش انجام میشود که تعداد زیادی وبسایت می آمدند و روی کلمه خاصی لینک میدادند این شد که برای مباحث مختلفی میتوان از آن استفاده کرد ،هنوز هم تا حدودی از آن استفاده میشود البته اگر صحیح استفاده بشود نوعی از لینک بلدینگ هست که اگر اشتباه استفاده بشود مصداق بارز بلک هت سئو است که متاسفانه انجام میشود و گوگل مقداری الگوریتمهایش را در رابطه با گوگل بومب تغییر داد.


در سال 2005یکی از مهمترین ابزارها را گوگل معرفی کرد تحت عنوان گوگل وبمستر برای آنالیز وبسایت، سالیان قبل برای آنالیز رفتار کاربرانی که وارد وبسایت می شوند هیچ ابزاری را نداشتیم. یعنی اینکه من بدانم کاربرم چقدر می ماند؟ و چه تعداد لینکی کلیک میکند؟ ،از چه صفحه ای به چه صفحه ای میرود ؟و به چه لینکی کلیک کرده آمده است؟ وکلا در اینترنت چه صفحات وبسایتی بمن لینک دادند؟

هیچ ابزاری وجود نداشت. همین الان چه تعداد کاربر وجود دارند هر کدام از چه منطقه جغرافیایی دنیا به وب سایت من وارد میشوند؟ ،از چه مسیری آمدند قبلا وبسایت من را دیده بودند یا ندیده بودند؟، کلی آمار بشما میدهد گوگل وبمستر که درموردش صحبت خواهیم کرد و با بخشهای مختلفی آشنا خواهید شد و کاملا میبینید یک ابزار بسیار بسیار حرفه ای هست و میتواند در سئو وبسایت خیلی کمک شما بکند.

در سال 2006 مفهوم سایت مپ یا نقشه سایت بوجود آمد ، ما باید نقشه یک سایت را ایجاد کنیم که آن را به موتور جستجو بدهیم به کرولر ها و ربوتهای گوگل بدهیم و بر اساس آن نقشه سایت بتواند تمام وبسایت ما را با کمترین دردسر و مشکل ببینند و تا جایی که امکان دارد تمام آن صفحات را اگر استاندارد باشد را ایندکس بکنند.

در سال 2008 گوگل ساجست (Google Search Suggest ) بوجود آمد گوگل ساجست به این صورت است که اگر ما ایتدای کلمه ای را بزنیم گوگل بر اساس تعداد سرچهای زیادی که انجام شده به شما یکسری کلمه پیشنهاد میدهد. مثلا من میزنم طراحی، طراحی سایت ،طراحی ناخن، طراحی و طراحی لوگواین کلماتی هستند که به ترتیب بیشترین سرچ را دارند طراحی سایت از طراحی ناخن، طراحی ناخن از طراحی لوگو تعداد سرچشان بیشتر هست به این میگویند گوگل ساجست که خیلی پیشرفته تر از این هست که من درموردش توضیح خواهیم داد.

سال 2009 هم گوگل کافئین بوجود آمد که باعث شد عمر دامنه در نتایج جستجو مهم باشد و از آن به بعد یکی از پارامترهایی که حائز اهمیت شد. در بعضی از آنها اهمیتشان بسیار زیاد است و بعضیهایشان اهمیتش زیاد نیست . گوگل کافئین عمر دامنه را در نتایج جستجو تاثیر داد .
سال 2011 الگوریتم گوگل پاندا آمد. این الگوریتم با وبسایتهایی که سطح کیفی پایینی داشتند اما در نتایج جستجو بالا قرار میگرفتند برخورد میکرد آنها را به نتایج جستجوی صفحات پنجم یا ششم انتقال میداد، و همین باعث شد که وبسایتهایی که بالا بودند مجبور شوند بصورت حرفه ای روی محتوایشان کار بکنند تا اینکه وبسایتی باشند علاوه بر اینکه از لحاظ سئو بالا هستند از لحاظ محتوا هم بالا باشد.


در سال 2012 گوگل پنگوئن آمد که باعث شد خیلی از وبسایتهایی که سئو شده بودند و در نتایج اول جستجو بودند افت شدیدی کنند و به صفحات پنجم ششم یا شاید دهم هم انتقال پیدا کنند.
این الگوریتم بیشتر با لینکهای بی کیفیتی برخورد میکرد که از سایتهای دیگر به وبسایت اصلی داده میشد. یعنی میرفتند یک زمان تعداد زیادی لینک میخریدند و به کیفیت آن لینکها هم کاری نداشتند فقط لینک را خریداری میکردند چون تعدادشان زیاد بود خوب در سئو تاثیر داشت، البته تا قبل از پنگوئن.

زمانی که پنگوئن آمد دید وبسایتهایی با این موارد با بلک هت سئو های بعدی نتایج جستجو انتقال میداد که در واقع مفهوم پنالتی یا سند باکس هم از خود الگوریتم پنگوئن به بعد بوجود آمد و با آن آشنا خواهیم شد و میبینیم که چه اتفاقاتی می افتد که بعضی از وبسایتها پنالتی میشوند، در ده تا صفحه اول نتایج جستجو نمی آیند و سالیان سال هم ممکن است این اتفاق طول بکشد و چه کارهایی را ما نباید بکنیم و چه ریسکهایی نباید انجام بدهیم که یک زمانی وبسایت خودمان ،وبسایتی که داریم کار میکنیم این اتفاق برایش نیافتد.

این یک تاریخچه کلی در ارتباط با سئو،امیدوارم که یک مقداری بگگراند ذهنی پیدا کرده باشید بدانید چه اتفاقاتی در این سالها افتاده است. بعد از 2012 الگوریتم های زیادی بوجود آمد که تمام آنها را در بخشی که مربوط به الگوریتم هست براتان توضیح خواهم داد و با آنها کاملا آشنا میشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *