در  فضای  تجارت، قیمت  گذاری  محصولات  و  خدمات تنها  یک الگوی ساده‌ی قدیمی (هزینه‌ی تمام‌شده + سود) نیست، بلکه بخش مهمی از بازاریابی است که به نوع کسب‌وکار، وضعیت بازار و مصرف‌کننده بستگی دارد. صاحبان کسب‌وکارها  با  در  نظر  گرفتن  عوامل  زیادی  مانند هزینه‌‌ی تولید و توزیع، رقبا، موقعیت استراتژیک و مشتریان هدف، باید بتوانند بهترین استراتژی برای قیمت گذاری محصولات خود را پیدا کنند تا بیشترین سود را ببرند. روش‌ های قیمت‌ گذاری محصولات و خدمات باید به‌گونه‌ای باشد تا  مشتریان  ارزش محصول را درک کنند و یا به خرید آن تشویق شوند. فروش مهمترین عامل برای تاسیس و راه اندازی یک شرکت اقتصادی است و یکی از عوامل  اصلی در مدیریت فروش، قیمت‌گذاری کالاها یا خدمات است. قیمت گذاری اغلب از طریق قیمت پیشنهادی شرکت تعیین می‌شوند. برخی فروش‌ها  با استفاده  از قیمت‌گذاری ثابت انجام می‌شوند، در حالی که برخی دیگر با استفاده از قیمت‌گذاری پویا انجام  می‌شوند. چند  رویکرد  بر اساس  سیستم‌ های قیمت ثابت وجود دارد که مدیر می‌تواند از آنها استفاده کند:

  • قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت: قیمت محصولات و خدمات بر مبنای قیمت محصولات و خدمات مشابه رقبا تعیین می گردد.
  • قیمت‌گذاری افزون بر هزینه: این  قیمت‌ گذاری ساده‌ ترین روش است عبارت است از افزودن اضافه‌ بها به هزینه‌ های تولید.
  • قیمت‌گذاری مبتنی بر بازار: مدیر، منحنی تقاضای کالاهای مشابه را مشاهده می‌کند تا قیمت مناسبی برای بازار هدف تعیین کند.
  • قیمت‌گذاری نفوذی: در این روش به منظور حضور قوی در بازار، قیمت پایینی تعیین می گردد.
  • قیمت‌گذاری گزاف: برای کسب‌وکارهایی که مزیت رقابتی دارند، قیمت به طور مصنوعی بالا تعیین می‌شود.
  • قیمت‌گذاری روان‌شناختی: این قیمت‌گذاری باعث ایجاد پاسخ روان‌شناختی می‌شود، مانند قیمت 999 به جای 1000 تومان.
  • قیمت‌گذاری بالا: تعیین قیمت مصنوعی بالا از طریق برقراری ارزش بالایی مانند غذای ویژه.
  • قیمت‌گذاری مقتصدانه: تعیین پایین‌ترین قیمت، که معمولا کمتر از قیمت‌گذاری رقبا است.

محصول خود را ارزان نفروش!

قیمت‌گذاری می‌تواند تحت تأثیر ادراک عمومی، شرایط اقتصادی فعلی مانند رکود و تاثیرات فصلی مانند  هوای  زمستانی  در  مناطق  سردتر باشد. مدیران می‌توانند از تخفیف‌ها به منظور دست‌یابی به  فروش  بیشتر در دوره‌  کوتاهی  از  زمان استفاده کنند. کسب‌ و کارهایی  که از  قیمت‌گذاری پویا استفاده می‌کنند به نمایندگان فروش خود امکان می‌دهند تا در صورت لزوم، انعطاف‌پذیر باشند تا تأثیرات بیرونی را بدون قربانی کردن فروش جبران کنند. به دلیل آنکه بازار گاهی بی‌ثبات است، مدیر قبل  از تعیین هزینه‌ برای  پیشنهادش، باید همه‌  گزینه‌ های قیمت‌گذاری را مورد بررسی قرار دهد. ارائه محصولات  بهتر نسبت  به  سایر رقبا و استفاده از  گام های  صحیح  در  انتخاب استراتژی برای رسیدن به موقعیت مطلوب در مقابل رقبا، جزء اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب و کار می باشد. بنابراین  یک  شرکت باید قادر به قیمت گذاری محصولاتش به گونه ای باشد که بتواند درآمدهایی  متناسب با ارزش تعیین شده و استاندارد  برای  مشتری ایجاد کند و به این ترتیب موقعیتش را نسبت به مشتریان، کالاهای مکمل، رقبا و تازه واردین بالقوه حفظ نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *