اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی پرمخاطب و پر بازدید اهمیت و جایگاه ویژهای برای کسبوکارهای مختلف پیدا کرده است. یکی از روشهای مؤثر و کارآمد برای تحقق اهداف کسبوکار در راستای تقویت بازاریابی و افزایش فروش ، بازاریابی در اینستاگرام است. این شبکه اجتماعی در طول چند سال اخیر ، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و با افزودن ویژگیها و امکانات جدید و جالب، برای کاربران عادی و به خصوص برای صاحبان کسبوکار ارزشمندتر و سودمندتر شده است.
این ارزش و سودآوری با گذشت زمان برای کسبوکارهای مختلف اثبات و این باعث شده است که بسیاری از کسبوکارهای جدید و باسابقه به بازاریابی اینستاگرام روی آورند. اینستاگرام بدون شک محبوبترین شبکهی اجتماعی برای کسبوکارهای استارتاپی است.
در کنار نرخ تعامل بالا و فالوورهای بسیار زیاد، اینستاگرام به کسبوکارها کمک کرده است تا به سطوح جدیدی از موفقیت دست یابند. اگر شما قادر باشید نرخ تعامل بالایی ایجاد کنید، بهسادگی میتوانید ترافیک بیشتری کسب کنید.
چه چیزهایی باید در مورد اینستاگرام بدانید؟
شبکه های اجتماعی بستر مناسبی را جهت تبلیغات آنلاین فراهم کردهاند. اخیرا تغییرات فراوانی در بستر شبکههای اجتماعی ایجاد شده است که این تغییرات سبب شده است که بستر اینستاگرام تبدیل به بستری محبوب جهت تبلیغات و بازاریابی بشود اینستاگرام شاید یک سکوی عالی برای افراد مشهور باشد، مخصوصا به خاطر این که به اشتراک گذاشتن مطالب جدید و اخبار در آن ساده و سریع است.
با این حال، بنابراین این ویژگی همچنین میتواند توسط کسبوکارهای استارتاپی برای جذب فالوئرهای بیشتر استفاده شود. اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرام میتواند به هر کسبوکار استارتاپیای کمک کند تا به سطح جدیدی از موفقیت دست یابد.
اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی که بیشترین محبوبیت را در ایران دارد قطعاً این فرصت را در اختیار شما قرار میدهد که اگر محصولی دارید آن را به تعداد نفرات بیشتری معرفی کنید اگر خدماتی دارید به افراد بیشتری ارائه کنید و اگر به دنبال برندینگ هستید ارتباط نزدیکی با مخاطبین برقرار کنید.
باهم 6 دلیل برای اهمیت بازاریابی اینستاگرام را بررسی میکنیم
1. اینستاگرام مرکز داستان گویی است ایجاد محتوای بصری بهترین راه برای رسیدن به مخاطب و ایجاد ارتباط با مشتریان است. با در نظر گرفتن این اصل ،بهتر است که شما در اینستاگرام بر روی عواطف و علایق افراد تمرکز کنید و فقط در تفکر تبلیغ محصول خود نباشید.
داستان ها به سادگی بخشی از زندگی انسان ها میباشند و اینستاگرام مرکز داستان های روزانه است. از منظر تجاری ، گفتن یک داستان جالب یک راه عالی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان شما است.
2. محتوای بصری برای بازاریابی ضروری است با استفاده از عکس ها در اینستاگرام می توانید نظرات مشتریانتان را به راحتی متوجه شوید و برای محصولات آینده برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید. عکس بیشترین جذابیت را در اینستاگرام دارد و پست های عکس محصور ، 650 درصد بیشتر نسبت به پست های متنی تعامل ایجاد می کنند.
3. از طریق بازاریابی اینستاگرام می توانید به افراد زیادی دسترسی داشته باشید. زمان ارسال پست در اینستاگرام ، هشتگ ها بهترین راه برای ارائه محتوا به افراد خواستار آن محتوا است. همچنین می توانید برای تبلیغات اینستاگرام خود بودجه ای را اختصاص دهید تا نتیجه ای بهتر را دریافت کنید. اینستاگرام با بیش از 700 میلیون کاربر ماهانه مخاطبان بسیاری را به شما ارائه می دهد.
4. اینستاگرام فرصتی عالی برای ارتباط با جامعه در اختیار شما است. ارتباط افراد با یک نام تجاری در اینستاگرام بالاتر از سایر سکوها است که نشان دهنده این است که اینستاگرام محلی مناسب تر از سایر شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری محتوای تجاری است.
همچنین می توانید با استفاده از هشتگ ها ، صحبت های خود را شروع کنید و به افرادی که علاقه به موضوع شما دارند بپیوندید. اینستاگرام در واقع دارای بیشترین مشارکت در میان تمام شبکه های اجتماعی است.
5. استفاده طلایی از بازخوردها در اینستا گرام شما باید در این فضا حضور داشته باشید و با مشتریان خود و خریداران محصولاتتان در ارتباط باشید و رقبایتان را از حضور خود آگاه کنید. یکی از اهمیت های بازاریابی اینستاگرام ، توجه به بازخوردها و پاسخ به نظراتی است که در مورد برند شما و محصولاتتان داده می شود.
6. راهی مناسب برای بررسی رقبا دراینستا گرام از اینستاگرام برای پیگیری رقبیبان خود استفاده کنید.پیگیری کنید که چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند و نحوه تبلیغاتشان چگونه است. البته شما می توانید از های فالوور خرید فالوور هدفمند را انجام دهید و خیال خود از جذب افراد راحت کنید و تنها به فکر ایجاد محتوای مناسب و تعامل با کاربران باشید.
با استفاده از هشتگها دسترسی به مشتریان خاص خود را گسترش دهید
هشتگهای خاص برای برند شما یک امر ضروری است، زیرا از این طریق میتوانید شهرت برند خود را به گوش افراد بیشتری برسانید. این کار به شما کمک میکند که گروههای بهخصوصی از مشتریان را مورد هدف قرار دهید.
استراتژیهای استارتاپها برای بازاریابی باید بر روی هشتگهای مرتبط تمرکز داشته باشند. هدف شما باید خلق هشتگهایی باشد که به شما در جذب مشتریان کمک میکنند. همچنین هشتگهایی شامل عبارات تاثیرگذار یا شعار، یکی از بهترین راهها برای به دست آوردن مشتریان بیشتر هستند. علاوه بر این، هشتگها به افراد کمک میکنند تا محتوای مرتبط با برند شما را بیابند.
با گذشت زمان، استارتاپ شما به سمت کسب شهرت حرکت میکند، و افراد بیشتری از هشتگها برای خرید محصولات به شما روی خواهند آورد. شما میتوانید در هر پست اینستاگرام ۳۰ هشتگ به کار ببرید. بهکار بردن هشتگها در متن پست، یک ایدهی خوب این است که آنها را در کامنت اول قرار دهید. با استفاده از هشتگهای محبوب، در واقع نحوهی دسترسی به محتوای خود راآسان میکنید.
باید در ذهن خود این ایده ها را داشته باشید که پستهایی که در آنها از هشتگ استفاده میکنید، صرف نظر از محتوای پست، نرخ تعامل بیشتری خواهند داشت. همچنین پیشنهاد میشود خلق هشتگهای ویژهی برند خود را در نظر بگیرید تا بتوانید به رشد استارتاپ خود کمک کنید.
اصول آموزش بازاریابی در اینستاگرام
مهمترین اصول بازاریابی در اینستاگرام ارائه محتوای با کیفیت است که در این آموزش ۳ هدف تولید محتوا را با عنوان های جذب مخاطب،اعتماد سازی وافزایش فروش میباشد.
هدف خود را از کسب و کار درباره ی حضور در اینستاگرام و بازاریابی اینستاگرامی مشخص کنید؟
برخی از کسب و کارهای بزرگ از اینستاگرام برای ثبت جایگاه خود استفاده می کنند. بیشترکسب و کار ها از اینستاگرام برای افزایش فروش خود استفاده می کنند و در حقیقت Instagram Marketing را روشی برای افزایش فروش می دانند. به عنوان مثال شرکت دیجی کالا یا بامیلو با استفاده از اینستاگرام محصولات دارای تخفیف خود یا محصولات جدید را به مخاطبان خود می فروشند.
الگوریتم و نظم تولید محتوای اینستاگرام
امروزه هر کس در شبکههای اجتماعی یک صفحه شخصی ایجاد کرده و افرادی نیز آنها را دنبال میکنند؛ اما چیزی که باعث می شود مخاطبان افزایش یافته و به عنوان یک اینفلوئنسر یا شرکت، صفحه ای پر بازدید و درآمدزا داشته باشید، جذاب و خاص بودن محتوای تولیدی است. هر چقدر در تولید محتوا خاص تر عمل کنید؛ سهم شما از بازار اینستاگرام مارکتینگ بیشتر خواهد بود.
از اینفلوئنسرهای اینستاگرام استفاده کنید
هنگامی که با اینفلوئنسرهای اینستاگرام کار میکنید، افراد کثیری بیشتر از خدمات و محصولاتی که عرضه میکنید، خبردار خواهند شد. اینفلوئنسرهای اینستاگرام میتوانند سروصدای بیشتری تولید کنند. بنابراین، ایدهی خوبی است که با اینفلوئنسرهای اینستاگرام که با نیچمارکت شما مرتبط هستند، ارتباط برقرار کنید تا بتوانید از آنها برای ترویج موفقیتآمیز برند خود کمک بگیرید.
اینفلوئنسرهای اینستاگرام این توانایی را دارند که با بارگذاری تصاویر گیرا و جذاب در حساب اینستاگرام خود مشتریان را جذب کنند.
اینفلوئنسر کیست؟ چگونه با اینفلوئنسر شدن درآمد داشته باشیم؟
اینفلوئنسرها کاربران بافالوورهای زیادی هستند که بسیاری از ما آنها را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنیم. گاهی میشنویم که کار پردرآمدی دارند، گاهی روایتهایشان را دنبال میکنیم.
ویژگی مشترک همه آنها این است که فالوورهای زیادی دارند و دائم در حال انتشار محتوا هستند. اینفلوئنسرها شغلی دارند که جذاب به نظر میرسد؛ البته اگر به مرحلهای رسیده باشند که بشود اسمش را شغل گذاشت. آنها از منتشر کردن عکس و تصاویر از کارهایی که دوست دارند درآمد کسب میکنند و به روی مخاطبانشان تاثیرگذارند.
ضرورت استفاده از اینستاگرام در بازاریابی
این شبکه اجتماعی، طیف وسیعی از مخاطبان مختلف دارد که از ارتباط با برندهای مورد علاقه خود لذت میبرند و این به نوبه خود باعث افزایش اثربخشی اقدامات بازاریابی میشود.
مردم به دنبال کردن برندهای مختلف علاقه دارند و فعالانه در پی کشف و خرید محصولات و خدمات جدید یا مورد نیازشان هستند. به علاوه، اینستاگرام نیز پیوسته در حال تلاش برای افزودن قابلیتهای جذاب و کاربردی برای توسعه تجارت الکترونیکی در این شبکه اجتماعی پرطرفدار است.
پیشنهاد تخفیف ارائه بدهید
تخفیفهای ویژه و عالی به فالوورهای اینستاگرام خود پیشنهاد دهید، مسابقه برگزار کنید، هدیه بدهید و پکیجهای ویژه پیشنهاد دهید. بازاریابی کسبوکار خود را با برگزاری مسابقات جذاب و هدیه دادن در نظر داشته باشید. این کارها به شما کمک میکند که حتی فالوئرهای بیشتری برای حساب کسبوکار خود در اینستاگرام به دست آورید. این یکی از استراتژیهای بازاریابی است که تمام برندها در نقاط مختلف دنیا، در درون استراتژیهای بازاریابی موجود خود میگنجانند.
تبلیغات در استوری اینستاگرام
تقریبا ۷۰ درصد کاربران اینستاگرام قبل از بازدید از پست ها، استوری ها را بررسی میکنند و همین امر موجب شده تا تبلیغات در استوری بسیار پر بازدید و پر بازده باشد. شما می توانید در استوری با مخاطبینتان کمی خودمانی تر و واقعی تر ارتباط برقرار کنید و شاید آن قدر به تشریفات ارسال پست و نوشتن کپشن نیازی نباشد. تنها یک عنوان خوب و تصویر جذاب می تواند مخاطب شما را به صفحه اینستاگرامتان هدایت کند.
ویدئوهای قدرتمند به اشتراک بگذارید
ویدئوها میتوانند ۸۰ درصد توجه مخاطبین نهفته شما را جذب کنند. شما میتوانید نگاهی جمعی به محصولات جدید خود یا شرکت در تور دفتر کار خود را در نظر داشته باشید. ویدئوهای کوتاه میتوانند برای کسبوکار شما عالی عمل کنند. آنها الهامبخش هستند و به الهام بخشیدن و از همه مهمتر درگیر کردن کاربران شبکهی اجتماعی کمک میکنند. بنابراین، شما نباید استفاده از ویدئوها را در استراتژی بازاریابی خود فراموش کنید.
روش تبدیل حساب شخصی اینستاگرام به حساب تجاری:
1. از طریق برنامه اینستاگرام به حساب کاربری شخصی خود وارد شوید؛
2. علامتی که شبیه به سه خط روی هم است را لمس و سپس از پایین صفحه، Settings یا تنظیمات را انتخاب کنید؛
3. وارد قسمت Account شوید و در پایین صفحه، گزینه Switch to Professional Account را انتخاب نمایید؛
4. حالا دو گزینه Creator و Business در برابر شما ظاهر میشود که طبیعتاً باید دومی را انتخاب کرده و در پایین صفحه، دکمه Continue را لمس کنید؛
5. Category یا نوع کسبوکار خود را انتخاب کنید و Next را بزنید؛
6. اگر مایلید که حساب تجاری اینستاگرام خود را به صفحه تجاری فیسبوکتان متصل کنید، میتوانید در اینجا یا بعداً از طریق منوی تنظیمات این کار را انجام بدهید؛
7. اطلاعات تماس خود را اضافه کنید: حساب تجاری اینستاگرام شما باید حاوی یک آدرس ایمیل، یک شماره تلفن یا آدرس محل فعالیت کسبوکار (یا همه این موارد) باشد؛
8. دکمه Done را لمس کنید.
تاثیراینستاگرام مارکتینگ در سئو سایت
از رایجترین راههای فروش محصولات که هنوز هم طرفداران خود را دارد داشتن وبسایت میباشد؛ البته شبکههای اجتماعی در این زمینه از وبسایتها پیشی گرفتهاند زیرا تأسیس سایت مخصوصاً وبسایتهای فروشگاهی هزینهی دارد در حالی که شما بدون پرداخت هزینه میتوانید در اینستاگرام صفحهای را راه اندازی کرده و در آن مشغول به فروش محصولات خود شوید.یکی از معیارهای گوگل جهت رتبه بندی وبسایتها بر اساس تعداد بازدیدها و زمانی است که کاربران در یک سایت میمانند.
در صورتی که شما پیج فعال و پرمخاطبی در اینستاگرام داشته باشید و لینک وبسایت خود را در قسمت بیو آن قرار دهید مشخصاً افراد زیادی برای ثبت سفارش و آگاهی از قیمت کالاها از سایتتان بازدید خواهند کرد.
نتیجه گیری اینستاگرام مارکتینگ
بهتر است که در هنگام تولید محتوا این نکته را در نظر داشته باشید که مطلب خود را مختص اینستاگرام تولید کنید؛ (و نه دیگر شبکههای اجتماعی) اگر این نکته را رعایت کنید مطمئن باشید که مخاطب خاص شبکه اجتماعی اینستاگرام برای خود پیدا کردهاید و شما در بحث اینستاگرام مارکتینگ توانسته اید به نوعی برند دسته یابید.