نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف هندی که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست اینگونه پاسخ میدهد:
«دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود».
طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط میشود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو سال ۱۹۸۶ اختراع شده است. ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آنجا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیطهای آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.
یکی از اصلیترین شیوههای خرید مردم، خرید در فضای مجازی یا الکترونیک است، فضایی که امروز بیشتر وقتشان را صرف آن میکنند. علم بازاریابی همواره به ارتباط با مخاطبان در بهترین مکان و زمان تاکید دارد پس جایی که مردم بیشتر وقتشان را صرف آن میکنند، بهترین جای ملاقات شما با آنهاست. دیجیتال مارکتینگ به تمام تلاشهای بازاریابی و تبلیغات که از مجاری دیجیتال مانند وبسایتها، موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی، ایمیل، برنامههای موبایل و … استفاده میکند
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی اینترنتی یا اینترنت مارکتینگ بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ است. همانطور که ارزش کانالهای سنتی مانند تلویزیون و رادیو در این زمینه کاهش پیدا کرده است، بازاریابی آنلاین همچنان بخشهای بزرگتری از بودجههای بازاریابی شرکتها را جذب میکند و میلیونها کسب و کار را از طریق اینترنت بازاریابی میکنند. دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح کلیدی برای بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از فناوریهای دیجیتال است.
هدف از دیجیتال مارکتینگ چیست؟
هدف از دیجیتال مارکتینگ، استفاده از این دستگاهها، اغلب از طریق اینترنت، برای اتصال کاربران با کسب و کار مربوطه است. بازاریابان از روشهای مختلفی برای هدفگیری و دسترسی به کاربران استفاده میکنند تا توجه آنها را جلب کرده و روند فروش خود را آغاز کنند. به لطف افزایش استفاده از این دستگاههای دیجیتال، کسب و کار ها در سراسر جهان بهطور فزایندهای بر روی دیجیتال مارکتینگ تمرکز کردهاند.
همانند هرگونه بازاریابی، هدف دیجیتال مارکتینگ ، تبلیغ و فروش یک محصول و یا خدمت است. هدف از دیجیتال مارکتینگ ، اتصال یک کسب و کار یا سازمان با مخاطبان موردنظر شما از طریق کانالهای دیجیتال است . در حال حاضر بیش از ۳/۳ میلیارد کاربر اینترنتی در سراسر جهان وجود دارد و این تعداد روزانه در حال افزایش یافتن است.
مزایای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابان دیجیتال بر مواردی مانند آنچه مشاهده میشود، تبدیلات فروش، نوع محتوا و غیره نظارت دارند. درحالیکه اینترنت میتواند کانالهای بیشتری را شامل شود، مواردی مانند پیامهای متنی، پیامهای فوری موبایل، برنامههای موبایل، پادکستها، بیلبوردهای الکترونیکی، کانالهای تلویزیونی دیجیتال و رادیویی و … یکی از مواردی که دیجیتال مارکتینگ را از بازاریابی سنتی متمایز میکند، قابلیتهای تکنولوژی مدرن است.
بازاریابان دیجیتال در درجه اول بر فعالیتهای هدفمند و قابل سنجش متمرکز هستند. آنها میخواهند به مخاطبان حق بدهند و نتایج تلاشهایشان را محاسبه کنند. درگذشته تبلیغات بهصورت تلویزیونی و یا بهصورت یک مجله طاقتفرسا بود، اما تکنولوژی امروز اجازه میدهد تا یک رویکرد قابل اصلاح و قابلاندازهگیری داشته باشیم.
چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است
شبکههای دیجیتال منبع فزایندهای از سرگرمی، اخبار، خرید و تعاملات اجتماعی هستند و مصرفکنندگان در حال حاضر رسانهها نهتنها در معرض گفتههایی هستند که شما میگویید، بلکه در معرض آنچه رسانهها، دوستان، بستگان و همسالان آنها میگویند، قرار دارند؛ و این احتمال وجود دارد که بهجای اینکه شما را باور داشته باشند، آنها را باور داشته باشند.
مردم به برندهایی که میخواهند اعتماد میکنند، شرکتهایی که میشناسند، ارتباطاتی که با دیگران دارند و همهی اینها به این دلیل است که به دنبال نیازهای خود هستند شبکههای دیجیتالی چنان فراگیر هستند که مصرفکنندگان هر زمان و هر مکان که بخواهند، به این اطلاعات دسترسی دارند. روزهایی بود که مردم اطلاعاتی که از محصولات و خدمات شما داشتند را فراموش میکردند و تنها چیزهایی که شما میخواستید می توانستند ببینند.
چرا حتما باید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟
همانطور که متوجه شدید اینترنت و ابزارهای موجود در آن بهترین روش ها برای بازاریابی و تبلیغات هستند. اگر به دنبال سود زیاد در کسب و کارتان هستید بهتر است از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید باید خودتان بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، اگر خودتان دیجیتال مارکتینگ بلد باشید در بسیاری از هزینه های تبلیغاتی خود می توانید صرفه جویی کنید.
از طرفی اگر شما یک کارآفرین باشید باید به همه چیز اراف داشته باشید. مهم نیست در همه چیز حرفه ای باشید ولی تا حدودی باید بلد باشید. چون یک کارآفرین حرفه همه چیز را می دانید ولی در بسیاری از مواقع خودش را درگیر کار نمی کند و از سیستم سازی که قبلا انجام داده استفاده می کند.
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
- ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
- بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
- بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
- استراتژی محتوا (Content Strategy)
- تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
- تبلیغات بنری (Banner Advertising)
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ (یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)
- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
- تولید محتوا
- بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره میشود.
همچنین : آنالیز و تحلیل داده، بهینهسازی موتور جستجو، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، مدیریت شبکههای اجتماعی و تحلیل آن، ارسال پوش نوتیفیکیشن ، انتشار رپورتاژ آگهی، کوتاهکنندهی لینک و چت آنلاین از جمله فعالیت هایی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال مارکتینگ انجام می شود.
آنالیز و تحلیل داده
بعداز اجرای هر کمپین تبلیغاتی، لازم است با کمک پلتفرمهای مختلف، به تحلیل کمپین موردنظر بپردازید. پلتفرمهای داخلی و خارجی مختلفی در این زمینه وجود دارد که میتواند به بهبود کمپین شما بسیار کمک کند. با تحلیل درست، بازدهی کمپینتان را افزایش دهید و کمپینهای بهتری اجرا کنید.
بررسی دو ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا
- گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس مجموعهی بسیار زیادی از گزارشها را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید رفتار مخاطبان وبسایتتان را به خوبی دنبال و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد هر یک از مخاطبان سایتتان از چه طریقی وارد وبسایت شدهاند و چگونه مسیر فانل فروش خود را طی کردهاند.
ابزار گوگل آنالیتیکس یک عصای جادویی است که باید در اختیار هر دیجیتال مارکتر باشد، شما باید نحوه کار با آن را بدانید تا بتوانید، فعالیتها و کمپینهای تبلیغاتی خود، درآمد، هزینه و سود و بازده را بر اساس شاخصهایی در ابعاد مختلف بسنجید. باید بدانید که مخاطبان از کداک کانالها جذب شده و رفتار آنها در سایت چگونه بوده؟ برای جذب هر مخاطب چهقدر هزینه کرده اید و آن چهقدر برای شما درآمد داشته است. - متریکس
متریکس یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی است که در این زمینه کمک بسیاری به استارتآپها میکند. متریکس به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش میکند تا نتایج کمپینها در هر یک از کانالها و شبکههای تبلیغاتی را به صورت گزارشهایی شفاف و قابل فهم به تبلیغدهندگان ارائه دهد. عملکرد این سرویسهای شمارنده به دور از قضاوت و به صورت کاملاً بیطرف است؛ بنابراین میتوانید به این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویسهای مشابه بینالمللی اطمینان کنید.
مسئله مهم Digital Transform:
این مفهوم به انتقال و ادغام رویکردهای استراژیک بازاریابی کلاسیک با بازاریابی دیجیتال اشاره دارد. انتقال و ادغام از فرم 4p کلاسیک به وضعیت دیجیتال: 4p بازاریابی شامل Product, place, price, promotion است. در واقع ورود به بازاریابی دیجیتال ما را از 4p بینیاز نمی کند، بلکه برعکس یک مرحله هم اضافه میشود و آن تطبیق و هماهنگ سازی و «ما به ازاسازی» 4p کلاسیک کسب وکار با فعالیتهای بازاریابی دیجیتال است.
این که محصول ما چه «ویژگیها و مزایایی» دارد، کانالهای توزیع ما کدام هستند. سیاست های قیمت گذاری ما چیست و مهم تر از همه که در دیجیتال مارکتینگ بر روی آن تاکید میشود، «سیاستهای پروموشن» ما چگونه است. جملگی از همین موارد هستند. توجه کنید بازاریابی دیجیتال باید هماهنگ با 4P شما و در امتداد آن باشد، تا پیامهای متناقضی به مخاطب ارسال نشود. در ثانی «مصادیق و مابهازاهای دیجیتالی» این سیاستها که جزو فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ است، باید در برنامههای استراتژیک و عملی تدوین شود.
انتقال و ادغام از STP بازاریابی کلاسیک به پرسونای بازاریابی دیجیتال:
در بازاریابی کلاسیک فرایندی ۳ مرحله ای و الزامی به نام STP به معنای «بخشبندی بازار، هدف گرفتن بخشی از آن و متمایز کردن جایگاه خود برای مخاطبان هدف گرفته شده» وجود دارد. در ابتدا بخشهای مختلف بازار مشخص میشوند، سپس آن دسته که به عنوان مشتری اصلی مدنظر ما هستند انتخاب و گلچین میشوند و آنگاه مشخص می کنیم که می خواهیم با کدام ویژگی نزد آنها شهره و شناخته شویم؟ این ویژگی که براساس آن خود را جایگاهیابی میکنیم، بهتر است نقطه قوت ما و نقطه ضعف رقبا باشد.
با این حال این فرایند نسبتا پیچیده و انتزاعیست و در بازاریابی دیجیتال با پرسونا که عینیتر، ساده تر و کاربردیتر است، مصداق مییابد. با این حال تاکید ما آن است که در فرایند انتقال دیجیتال، مستقیما پرسونا نسازید، بلکه پرسونای شما مابه ازا و ترجمه ای ساده تر از فرایند STP شما باشد. به عبارت ساده تر ابتدا STP را بسازید و بعد از روی آن پرسونای خود را شکل دهید.
اصول دیجیتال مارکتینگ برای آشنایی کلی با دیجیتال مارکتینگ لازم است به طور اجمالی، اصول، ابزارها، کانال ها و استراتژی های بازاریابی دیجیتال به شکل کامل آشنا شده و نحوه استفاده کاربردی از آنها را یاد بگیرید. همچنین بحث تحلیل و ارزیابی اثربخشی فعالیت های انجام شده و تصحیح آنها نیز از دیگر موارد مهم برای فردی است که قصد تسلط اصولی بر دیجیتال مارکتینگ را دارد.
بازاریابی محتوایی از طرفی وردپرس صرفا یک ابزار است، اگر «بازاریابی محتوا» را ندانید، چگونه محتوا تهیه کنید و آن را به زبان چه کسی تعریف کنید. لازم است با فرایندهای هدفگذاری، مخاطبشناسی، استراتژی محتوا، تقویم سردبیری، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا، تجزیه و تحلیل و گزارشگیری آشنا شوید. شما با تولید محتوای هدفمند خواهید توانست مخاطبان کسب و کار خود را به رایگان جذب وب سایت تان کرده و با خود و خدمات تان آشنا کنید.
سئو (بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو)
با این حال هر محتوا توسط ۲ ارزیاب بررسی میشود، یکی مخاطبان و دیگری موتورهای جستجو! در حقیقت مخاطبان مطلب شما را نمیبینید، اگر مطلب شما باب میل موتورهای جستجو نباشد و سایت شما و مطالب آن اصطلاحا «سئو» نشده باشد. پس یک دیجیتال مارکتر لازم است حداقل با مبانی سئو نظیر تحقیق کلمات کلیدی و مثلث سئو، نحوه عملکرد موتورهای جستجو، OffPage Seo و OnPage Seo آشنا شده و مثلا قادر باشد، اثربخشی و نحوه عملکرد Backlinkها را توضیح دهد.
وقتی به مکالمات صاحبان کسبوکار امروزی نگاه کنید، SEO یکی از کلماتی است که بسیار میشنوید. کاربران زیادی بلافاصله پس از اینکه سوالی در ذهنشان شکل میگیرد، در گوگل جستجو میکنند. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است در نتایج گوگل باشید و هنگام نیاز کاربر، با ارائهی محصول یا خدمت خود او را یاری کنید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ زیادی وجود دارد که به شما در بهینهسازی موتور جستجو کمک میکند.
SEMrush
SEMrush یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که شما را در کسب رتبهی بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری میکند. کاربرد کلیدی آن، ردیابی رقبای شما است. با استفاده از ابزارهایی که در اختیار شما قرار میدهد میتوانید بکلینکهای رقبایتان را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. نوسانات و تغییراتی که رقبایتان در کیوردهای مختلف در نتایج گوگل داشتهاند، را مشاهده کنید و تحلیل رقابتی کاملی انجام دهید.
ابزارهای دیجیتال مارگتینگ مختلف دیگری از جمله MOZ، SEMrush، الکسا و … نیز وجود دارد که به شما کمک میکنند تا بتوانید کانالهای مختلف ورودی و خروجی مخاطبانتان را بررسی کنید، رتبهی سایت خود و سایتهای رقیب را در ایران و خارج رصد کنید؛ با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کمپینهای مختلف اجرا شده را بررسی و تحلیل کنید.
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی هم در ترویج و انتشار محتوا و هم در تهیه محتوای مستقل نقش دارند و از بعضی جهات بر محتوای اصطلاحا وبلاگی پیشی میگیرند؛ از طرفی شما با پا گذاشتن به شبکه های اجتماعی با اینفلوئنسرهایی مواجه میشوید که تاثر آنها در صورت انتخاب درست به عنوان نوعی «سفیر تبلیغاتی کسب وکار» برکسی پوشیده نیست و این اعمال نفوذ از طرف آنها به وسیله شبکههای اجتماعی انجام میشود.
نکته دیگر آن که بین خود شبکههای اجتماعی و نوع فعالیت در آنها تفاوتها و ریزهکاریهایی وجود دارد، مثلا بین لینکدین و اینستاگرام تفاوت ماهوی وجود دارد که هر مارکتر باید بداند.
ایمیل مارکتینگ
باید به عنوان یک دیجیتال مارکتر، حواستان باشد، برای اینکه هدف نهایی شما محقق شود و پول از مشتری بگیرید باید هر لحظه حواستان به او باشد و چشم از او برندارید و وضعیت را در مراحل مختلف پیگیری کنید، آنچه به طور نظری در مفاهیم «مسیر سفر مشتری»، «تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل» و «بازگشت مشتری» مطرح میشود به طور عملی در ECRM نمود مییابد.
ECRM شامل سیاستها و رویکردها، ابزارها و مراحل ایمیل مارکتینگ، پوش نتیفیکیشن و SMS مارکتینگ بوده و شما با یادگیری تکنیکهای حرفهای E-CRM به درکی صحیح از مفاهیم سفر مشتری و چرخه عمر رسیده و تفاوت آنها را متوجه میشوید. در نهایت هنگامی که به نحوه پیادهسازی تاکتیکهای عملیاتی، بهینهسازی و متریکهای کانالهای ایمیل، پوش نوتیفیکشن و SMS مسلط شوید میتوانید ادعا کنید که ECRM را یاد گرفتهاید.
- Mailchimp
یکی از قدرتمندترین و سخاوتمندانهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما میتوانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. همچنین این ابزار با قابلیت تقسیمبندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارشهایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر میدهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذابتری برای ایمیل خود خلق کنید .میتوانید از سرویسهای ایرانی خوبی همانند میلچی، میلتاز، نامهرسان چابک و … و همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite، Emma، Marketo، GetReponse و … برای اجرای کمپینهای ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.
تبلیغات کلیکی
درتبلیغات کلیکی (cost per click) شما به ازای کاربری که تبلیغ را دیده و روی آن کلیک کرده است، هزینه پرداخت میکنید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کردهاند، متناسب است. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا میکند. در تبلیغات کلیکی، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین میکنید و متناسب با بودجهای که برای تبلیغات کلیکی خود در نظر میگیرید، کلیک دریافت میکنید و هزینه میپردازید.
ریتارگتینگ
ریتارگتینگ به شما امکان میدهد، افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجع کردهاند ولی اقدام یا خریدی نکردهاند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وبسایت شما بازدید میکنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل میشوند. به کمک ریتارگتینگ میتوانید ۹۹ درصد باقی را به سایت خود برگردانید.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی شبکههای اجتماعی دیگر به بخشی از زندگی روزمرهی بسیاری از ما تبدیل شدهاند. ما از طریق این شبکهها اخبار روز را دنبال میکنیم، مطالب مورد علاقۀ خود را میخوانیم و با دوستانمان در ارتباط هستیم. با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانید فرصتی خوب برای برندهای تجاری خود ایجاد کنید تا نام برندتان را در ذهن کاربران همیشگی نمایید و با آنها یک رابطۀ دوستانه برقرار کنید. همچنین انتشار تبلیغ شما در شبکههای اجتماعی مختلف و پرکاربَر میتواند تاثیر بسزایی در درآمدتان داشته باشد و به رشد کسبوکار شما کمک بسیار کند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
در این پلتفرمها شما میتوانید به خوبی اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید و با توجه به موضوع تبلیغ موردنظر خود، با اینفلوئنسر مناسب ارتباط برقرار کنید و تبلیغات خود را به دست میلیونها کاربر در فضای شبکههای اجتماعی برسانید.
برخی از ابزارهای موجود قابل استفاده در زمینه تبلیغات در شبکههای اجتماعی عبارت اند از :
- تگرو
- اسنتوی
- ادسنسور
- ادونچر
- و …
طراحی کمپین های تبلیغاتی
یک نکته مهم در بازاریابی دیجیتال که باید بر آن مسلط باشید، انتخاب از بین ابزارهای مختلف است تا گیج نشده و بودجهتان را هدر ندهید. پس باید «طراحی و برنامه ریزی» کمپین های تبلیغاتی را بدانید تا با تسلط عمیقتر بر ابزارها و کانالهای دیجیتال، بتوانید بسته به بودجه، کسب وکار و عملکرد رقبا کمپینهای خود را طراحی کنید.
قیمتگذاری و تخفیف
نهایتا سیاستها و تحلیلهای شما هرچهقدر خوب باشند، اثربخشی دیجیتال مارکتینگ بر سیاست های قیمت گذاری و تخفیفدهی استوار است، این که چه زمانی تخفیف بدهید و چه میزانی و بر چه اساسی بسیار مهم است. فروختن بیش از حد گران و یا ارزان محصول هر دو شما را متضرر می کند، بدین نحو که اولی مشتری را می پراند و دومی محصول را بیاعتبار کرده و سود شما را کاهش میدهد.
دوره پیشرفته دیجیتال مارکتینگ
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
اما عوامل گفته شده، همه زمانی سودمند است که اطلاعات و دانش کسب شده به شما قدرت هدف گذاری و تدوین استراتژی را با تحلیل موقعیت، تحلیل مشتری و نقشه سفر آن و تحلیل رقیب بدهد، در این راه ابزارهایی نظیر Similarweb بسیار به شما کمک میکنند. در ثانی باید با مبحث مربوط به بهبود نرخ تبدیل و KPI های استراتژیک با توجه به بیزنس مدل هر کسب وکار دیجیتال هم آشنا شوید.
مفهوم بازاریابی درونگرا و برونگرا چیست؟
به طور کلی همه ما از دو نوع روش بازاریابی اینترنتی استفاده می کنیم که آن دو بازاریابی برونگرا و درون گراست. خب حالا این یعنی چی؟ ما باید از کدامیک استفاده کنیم؟ بازاریابی برونگرا در یک کلام یعنی ما به سراغ مشتری برویم! مثلا شما موقع تماشای فیلم مورد علاقه تان از تلویزیون بین آن آگهی پخش می شود و تبلیغاتی را نمایش می دهند که شاید از دیدن آن ها خوشتان نیاید.
بازاریابی برونگرا در فضای آنلاین هم مثل انواع تبلیغات اینترنتی (رپورتاژ آگهی، تبلیغات گوگل ادز و همسان) است. اما بازاریابی درونگرا یعنی ما کاری کنیم که مشتری سراغ ما بیاید. مثل استفاده از بازاریابی محتوا. استفاده از بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش هایی است که ما کاری کنیم مشتری خودش سراغ ما بیاید. در واقع در بازاریابی درونگرا که به آن بازاریابی ربایشی هم می گویند ما کاری می کنیم که مشتری خودش ما را پیدا کند و به سمت کسب و کار ما جذب شود.
در قدم های بعدی باید با آن ارتباط برقرار کنیم، نیاز اصلی اش را شناسایی کنیم و به او پیشنهاد ویژه خود را بدهیم. این روش بهترین روش برای جذب مشتریان است. دیگر زمانه تبلیغات اینترنتی به سر آمده است.
مشتریان دیگر روی تبلیغات کلیک نمی کنند. مشتریان برای رفع نیازشان خودشان دست به کار می شوند تا نیازشان را با جست و جو در اینترنت رفع کنند. اینجاست که ما به جای هزینه کردن برای تبلیغات باید روی کیفیت محتوای مان در وب سایت و شبکه های اجتماعی مان هزینه و تمرکز کنیم.
آیا دیجیتال مارکتینگ یک تقاضای پیوسته و مداوم در بازار است؟
بازاریابان دیجیتال و به ویژه کارشناسان بازاریابی آنلاین، به این میزان گسترده استفاده از اینترنت باید توجه کنند، چرا که هرچقدر دسترسی به فضای آنلاین راحتتر شود، تقاضا برای دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر میشود. هم اکنون بیش از نیمی از مردم جهان، یک کاربر آنلاین هستند و فعالیتهای خود را از طریق گوشیهای هوشمند یا لپتاپ انجام میدهند. به همین دلیل سازمانها بیش از گذشته برای سودآوری، به دنبال توسعه فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود هستند.
یک دیجیتال مارکتر چه میکند، وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که با توجه به هدف و بودجه شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانالهای بازاریابی دیجیتال که در بالا ذکر شد استفاده میکنند. بازاریابان دیجیتال روی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خاصی متمرکز هستند و با توجه به آنها و سنجش دقیقشان، بازدهی هریک از کمپینهای مختلف خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری میکنند و با این نتایج بهترین آنها را اجرا میکنند.
بررسی اصول تبلیغات و ارتباطات در فضای دیجیتال مارکتینگ و نمونه آن در بازار ایران
بررسی شواهد نشان میدهد که امروزه انواع کسبوکارها از کسب وکارهای اصطلاحا «نیچ»، کسبوکارهای لاکچری و کسب وکارهایی با مخاطب Mass، همه از این فضای بازاریابی دیجیتال بهره مند هستند. از خانواده اسنپ بگیرید که اصولا مشتری انبوه دارد تا فروشگاههای اینترنتی که درخت مینیاتوری (بنسای) میفروشند، تا کمپینهایی که برند لوکس «درسا» و یا تولیدکنندگان خودروهای لوکسی نظیر DS در ایران اجرا کردند، همه از خوان گسترده فضای بازاریابی آنلاین بهره مند شدند.
اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال
اگر برایتان سوال است که بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:
• در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.
• باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد میشود.
• به شما در محبوب شدن برندتان کمک میکند.
• به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشماندازهای کسبوکار کمک میکند.
• نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود میآورد.
• دارای فرصتهای شغلی گسترده و پویا است.
• به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک میکند.
تحلیل عملکرد کسب و کار
مطابق با آن دارای اهمیت بالایی است. اما صرفا دانستن این موضوع نمی تواند مجموعه تولید کننده را در رسیدن به شکوفایی کامل یاری کند. بلکه داشتن برنامه توسعه اقتصادی توجیه پذیر الزامی است. اما در گام نخست سوال هایی در ذهن ما به عنوان صاحبان برند ها و مشاغل ایجاد می شوند:
به چه میزان از رضایت مشتریان در مورد هر یک از محصولات خود آگاهی داریم؟
چه قدر به نیاز های آن ها توجه کرده ایم و خواسته های آن ها را تامین کرده ایم؟
آیا تا به حال به مشارکت با مشتریان فکر کرده ایم؟
به چه میزان از نیاز های جامعه مصرف کننده خود آگاهی داریم؟
استراتژی دیجیتال مارکتینگ
استراتژی دیجیتال موثر شرکت شما را به تصمیم گیری درست در کسب موفقیت آنلاین کمک خواهد کرد. یک مدل فرآیند استراتژی، چارچوب یک توالی منطقی را برای حصول اطمینان از گنجایش تمام فعالیت های کلیدی توسعه و اجرای استراتژی، فراهم می کند. ما اعتقاد داریم که استراتژی بازاریابی دیجیتال برای استفاده از فرصت های در حال رشد در دنیای دیجیتال ضروری است زیرا یک استراتژی یکپارچه دیجیتال به شما مبنا و اساس تمام فعالیت های بازاریابی آنلاین را می دهد، اما هنوز بسیاری از شرکت ها یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ندارد!
استراتژی دیجیتال مارکتینگ تعیین می کند که چگونه شرکت ها باید:
- به اهداف فروش و برتری در بازار برسند
- برای اکتساب، تبدیل، نگهداری و رشد و خدمات بودجه بندی کنند
- از مزایای کانال استراتژی برای بالابردن و رشد برند خود استفاده کنند
- چگونه مخاطبان هدف خود را اولویت بندی کنند
- چگونه محصولات خود را اولویت بندی کنند
مراحل و چگونگی ارایه خدمات دیجیتال مارکتینگ:
- برگزاری جلسه مشاوره و شناسایی نیازهای شما
- بررسی بازار شامل: تجزیه و تحلیل وضعیت کسب و کار شما، بررسی جایگاه برند و محصولاتتان در بین مخاطبین هدف، شناسایی و آنالیز رقبا و
- فعالیتهای بازاریابی دیجیتالیشان و بررسی SWOT
- شناخت و تعریف مخاطبان هدف
- تعیین و تنظیم اهداف
- تدوین استراتژی
- طراحی و برنامهریزی استفاده اثربخش از ابزارهای راهبردی (رسانهها) دیجیتال مارکتینگ
- تدوین بودجه
- اجرا
- تنظیم گزارش ماهیانه از آنالیز نتایج و روند اجرایی پروژه
جمع بندی و صحبت پایانی
دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند. در واقع بازاریابی دیجیتال یک قسمت جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است. استفاده از ابزارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردم برای هر کسب و کار آنلاینی واجب است. یعنی هیچ کسب و کار آنلاینی وجود ندارد که از این روش ها استفاده نکرده باشد و هم اکنون موفق باشد.
اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و به اصطلاح میخواهید دیجیتال مارکتر شوید باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سالها وقت بگذارید و علاوه بر آن باید به اصول و مبانی علم بازاریابی هم تسلط خوبی داشته باشید. اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد. تا جایی که می توانید با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.