فهرست مطلب

در قسمت پنجم دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارهایی پرداختیم که نیاز بیشتری به دیجیتال مارکتینگ دارند و در این قسمت به دیجیتال مارکتینگ آفلاین می پردازیم. با گروه دیجیتال مارکتینگ رویاکو همراه باشید.

معایب ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست؟
اگر بخواهیم از ابزارهای آفلاین دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم اولا هزینه بسیار بالایی دارد و ثانیا به هیچ وجه نمی تواند برای ما هدفمند باشد. منظور از ابزارهای آفلاین در دیجیتال مارکتینگ استفاد از تبلیغاتی تلویزیونی، رادیویی، تلفنی و تبلیغات گسترده محیطی است.

این نوع تبلیغات به هیچ وجه برای ما بازدهی خوبی نخواهد داشت. به طور کلی انتقال پیام از طریق این رسانه ها برای مخاطب هدف ما تقریبا غیرممکن است. به عنوان مثال اگر بخواهیم تبلیغات کسب و کارمان را که خیلی هم تخصصی است و مخاطب هدف خاص خودش را دارد در تلویزیون انجام دهیم تبلیغ ما برای هرکسی که پای تلویزیون نشته است نمایش داده می شود و این به هیچ عنوان هدفمند نخواهد بود.
نکته بعدی در استفاده از رسانه های آفلاین دیجیتال مارکتینگ سنجش بازدهی تبلیغات است. به عنوان مثال اگر شما همزمان بخواهید از تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد های داخل شهر استفاده کنید سنجش میزان بازخورد برای شما بسیار سخت خواهد بود. مثلا نمی توانید بفهمید به طور میانگین چند نفر از تبلیغات تلویزیونی و چند نفر از تبلیغات بیلبوردی داخل شهر مشتری شما شده اند؟ این نکته منفی باعث می شود هیچوقت ندانید چقدر از بودجه ای که برای تبلیغات صرف کرده اید برای شما سود داشته است.

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
همان فعالیت‌­های بازاریابی که به صورت سنتی و محیطی اجرا می‌­شده است اگر با استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار می‌گیرد:

  • بازاریابی محیطی ارتقایافته
  • رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
  • تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
  • تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی

بازاریابی محیطی ارتقاء یافته برخی از فعالیت‌های بازاریابی سنتی گاهاً می‌تواند با ابزارهای دیجیتال همراه شوند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند. دیجیتال مارکتینگ از این نوع را می‌توان در بیلبوردهای الکترونیکی یافت که زمانی بسیار رایج شده بود. نوع دیگری از بازاریابی، بازاریابی با سمپلینگ بوده است که بسیار رواج داشته و دارد. بدین معنی که شرکت‌ها محصول خود را در ابعاد کوچکتر آن یا نمونه‌ای از آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند تا پس از آزمایش کردن آن را خریداری کنند. حال در این نوع از بازاریابی دیجیتال اگر شما محصول یا خدمتی دارید می‌توان به سمپلینگ‌­های دیجیتال نیز اندیشید که مثالی از آن را امروزه شما در فروشگاههای موبایل‌فروشی بزرگ یا نمایندگی‌­های سامسونگ یا … میبینید و یا همچنین سیستم‌های تبلیغات تعاملی که در پاساژهای معروف نیز وجود دارد.

رادیو مارکتینگ

نه تنها در ایران بلکه در پیشرفته‌­ترین کشورهای دنیا نیز هنوز رادیو نمرده است و به عنوان یک رسانه و کانال برای دیجیتال مارکتینگ قابل استفاده است. در این زمینه به آمارها دقت کنید: در ایالات متحده میانگین شنیدن رادیو به طور سرانه ۲ ساعت در روز است. در ایران نیز همچنان ۳۴ درصد جمعیت در هفته به رادیو گوش میکنند که برخی از آنان بیش از یک ساعت در روز شنونده رادیو هستند. لذا رادیو نیز بخشی از بودجه سازمان‌ها را به خود اختصاص میدهد. استفاده از رادیو برای مخابره یک پیام تبلیغاتی میان‌برنامه‌ای و یا حتی اسپانسرینگ یک برنامه می‌تواند از این دست دیجیتال مارکتینگ باشد.

بازاریابی تلویزیونی

بازاریابی تلویزیونی نیز بسیار رایج و مرسوم بوده است و به دلیل مخاطبان زیادی که سال‌ها در بین عموم داشته بسیاری از کسب‌وکارها را ترغیب به استفاده از این کانال بازاریابی دیجیتال کرده است و به همین دلیل است که هزینه‌های سرسام‌آوری را به شرکت‌ها تحمیل کرده و سازمان‌های کوچک یا نوپا توانایی پرداخت آن را ندارند.

بازاریابی تلفنی

در بازاریابی تلفنی یا مفاهیمی چون تماس­‌های سرد که همچنان در دنیا و در کشور خودمان به وفور در حال انجام است نیز بازدهی خوبی وجود ندارد چرا که غالباً سعی می‌­شود به کسی که تا به حال ارتباطی با کسب‌و‌کار ما نداشته است محصولی فروخته شود. بازاریابی پیامکی نیز شاید در دوره‌ای بتوان گفت موثر بوده اما حال در کشور ما به نوعی به یک مزاحمت تبدیل شده است که به شدت اثر منفی در ذهن گیرنده پیام ایجاد می‌کند.

معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

آن است که به طور کلی خیلی سخت می‌­شود پیامی را سفارشی شده و هدفگیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته می‌­رسانید ولی هرگز نمی‌توانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید. مثلاً خیلی جذاب‌تر می‌بود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمی‌شناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد.

نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است. مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کرده‌­اید نمی­توانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیده‌­اند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کرده‌­اند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کرده‌اند و … . پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمی‌توان به طور دقیق داد.
اما در بازاریابی دیجیتال از نوع آنلاین این ۲ نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدف­‌گیری و قابل سنجش است.

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید و هرکدام از کمپین‌های شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی میکنید (آزمون A/B) تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث میشود هزینه‌ها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.

نکات مهم در انتقال از فضای آفلاین کسب‌ و کار به فضای آنلاین
در اینجا هم مانند سایر عرصه‌ها و مشخصا مانند کسب وکارهایی با بازاریابی کلاسیک، عده‌ای شکست می‌خورند و عده‌ای پیروز می‌شوند؛ عده ای به اهداف خود نائل می‌شوند و عده‌ای نه. مطالعات موردی زیادی روی کیس های مختلف جهانی و حتی ایرانی انجام شده و از دلایل شکست و موفقیت آنها پرده برمی‌دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین رویاکو