فهرست مطلب

آن چیزی که باعث ارتباط برقرار کردن کاربر با یک سایت می‌شود طراحی (UI) یک سایت است، این طراحی به صورت یک رنگ تنها انجام نمی‌شود و نیازمند ترکیب شدن چندین رنگ به شکلی است که کاربر از ورودش به سایت لذت ببرد.

سلیقه خوب طراح بدون شک بی تأثیر در طراحی خوب یک سایت نیست.

ابزارهای انتخاب و مدیریت رنگ
Culer را می توان یکی از بهترین ابزارهای انتخاب و مدیریت رنگ دانست. در کولر، می توانیم به سادگی و فقط با انتخاب یک رنگ، سایر رنگ های وب سایت را با رعایت استانداردها دریافت کنیم.

Colr.org ابزاری ساده و مفید است که می توانیم با آپلود تصویر خود، رنگ های مورد نظر را با امکان ویرایش انتخاب کنیم و می توانیم با وارد کردن آدرس وب سایت مورد نظر، رنگ هایی که در آن استفاده شده است را به تفکیک فایل های CSS مشاهده نماییم.

Colour Lovers را می توانیم یک شبکه اجتماعی در زمینه رنگ نام گذاری کنیم. اشتراک گذاری، ثبت تعداد بازدید، تعداد افرادی که آن را پسندیدند و امکان قرار دادن دیدگاه مواردی است که در این ابزار وجود دارد.

Color Wheels از جمله ابزارهای ساده برای انتخاب رنگ است که می توانیم با استفاده از موس و کیبورد، رنگ مورد نظر خود را مشاهده کنیم. این ابزار همزمان web smart، web safe و unsafe color را تولید می کند.

بیش از 6000 ترکیب رنگ متفاوت در موضوعات مختلف از ویژگی های این ابزار است از امکانات این نرم افزار می توان از امکان انتخاب ترکیب رنگ برای نمایشگرها یا چاپ، انتخاب رنگ از تصویر، ترکیب رنگ ها و گرادینت نام برد.

Color Palette Generator در این وب سایت می توانیم با وارد کردن آدرس اینترنتی یک تصویر، رنگ های اصلی آن را مشاهده کنیم.

Color Scheme Designer با این ابزار در نوشته های چگونگی انتخاب بهترین ترکیب رنگ برای وب سایت و آشنایی با سیستم های رنگی کلاسیک و محیط کاربری ساده و قدرتمند از ویژگی های این ابزار است. امکانات گسترده و سیستم های متنوع ترکیب رنگ مواردی است که مورد استقبال بسیاری از طراحان قرار گرفته است.

با استفاده از Sphere می توانیم با انتخاب یک رنگ، سایر رنگ ها را در سیستم های مختلف دریافت کنیم. امکان خروجی گرفتن از ترکیب رنگ برای نرم افزارهای مختلف (مانند فوتوشاپ، آیلاستریتور و …) از ویژگی های این ابزار است.

Color Blender با استفاده از این ابزار و پس از انتخاب رنگ اصلی، به صورت خودکار 6 رنگ متناسب تولید خواهد شد.

Color Schemer Online v2 جدا از امکان انتخاب رنگ به صورت آنلاین، می توانیم از نرم افزار مخصوص ویندوز یا مک آن برای تولید ترکیب رنگ استفاده کنیم.

Color DB از ابزارهای قدیمی انتخاب رنگ است. اما امکانات آن باعث شده هنوز مورد توجه طراحان باشد.

با استفاده از Color Hunter و با وارد کردن کد رنگ یا آدرس تصویر، ترکیب رنگ های متناسب را مشاهده خواهیم کرد.

colourco.de با استفاده از این سایت می توانید با کمک موس رنگ مورد نظر خود را پیدا کنید و یا با وارد کردن کد رنگ مورد نظر شما را نمایش می دهد.

روانشناسی رنگ‌ها و تأثیر هر رنگ در هر شغل
در روانشناسی رنگ‌ها برای شغلهای مختلف رنگ‌های مختلفی توصیه می‌شود. هر رنگ پیامی خاص و انرژی مخصوص به خودش را دارد. در انتخاب رنگ‌ مناسب برای سایت ممکن است از رنگ‌های مکمل و خنثی و یا رنگ‌های شاد و متمم استفاده شود.

ترکیب رنگ و انتخاب رنگ مناسب برای طراحی سایت
انتخاب و استفاده نادرست از رنگ‌ها در بخش‌های مختلف سایت، از مهم‌ترین عواملی است که باعث افزایش نرخ پرش سایت و خروج سریع کاربران می‌شود. یا در صورتی که یک سایت فروشگاهی دارید، داشتن رنگ بندی مناسب، می‌تواند موجب ترغیب افراد به خرید شود. رنگ ها توانایی ارسال پیام‌هایی را به ذهن ناخودآگاه افراد دارند.

چگونه یک پالت رنگی مناسب برای سایت خود انتخاب کنیم؟
هر رنگ نشان‌دهنده یک مورد خاص است و برای داشتن یک طراحی سایت موفق باید با مفهوم هر رنگ آشنا شوید. دلیل آن هم ساده است، به خاطر اینکه شما به بی‌نهایت قدرت انتخاب طرف هستید و همیشه انسان وقتی قدرت انتخاب دو یا چند آیتم را داشته باشد، انتخاب برایش سخت می‌شود.

در انتخاب رنگ موضوعی که همیشه باید در نظر بگیرید ایجاد توازن بین رنگ‌هاست. به نوعی رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بتوانید بین آن‌ها توازن ایجاد کنید تا کاربر از طراحی و رنگ بندی شما خسته و نهایتا دل‌زده نشود.

برای این توازن هم بهتر است که تعداد رنگ‌ها را محدود به عددی مشخص کنیم و اگر نیاز به رنگ‌های بیشتری داشتیم از ترکیب رنگ سیاه یا سفید با آن رنگ، رنگ جدیدی بسازیم.

انواع پالت رنگ برای سایت
برای طراحی سایت پالت‌های مختلفی وجود دارد که باید پالت مورد نظر خود را هم بر اساس نکاتی در نظر بگیرید.

  • رنگ‌های مکمل و خنثی
  • رنگ‌های شاد و متضاد
  • رنگ های تیره و روشن

انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای طراحی سایت:
قبل از هر چیز، باید با رنگ ها آشنا شوید. رنگ های اصلی یا بنیادین سه رنگ قرمز، آبی و زرد هستند که می توان با ترکیب آن‌ها، رنگ‌های دیگر را به دست آورد. همچنین رنگ ها به سه گروه سرد، گرم و خنثی تقسیم می‌شوند.

رنگ های سرد مثل آبی و سبز آرامش بخش هستند.رنگ های گرم مثل قرمز و نارنجی هیجان انگیزند و رنگ های خنثی مثل سیاه و سفید، از رنگ‌هایی هستند که باعث می‌شوند انسان به رنگ‌های دیگری که کنار آن ها هستند توجه نشان دهد.

رنگ‌های مکمل و خنثی
کسب و کارهای متفاوتی مثل ادارات ، مدرسه ها و دانشگاه ها ، سایت های علمی و اخبار نیازمند طراحی سایتی ساده با ترکیب دو یا سه رنگ هستند.

رنگ‌های شاد و متضاد
رنگ‌هایی مثل قرمز ، زرد و نارنجی رنگ‌های گرمی هستند که انرژی را به کاربر منتقل می‌کنند و برای تبلیغات و جلب توجه بهترین گزینه ها هستند. در حقیقت شما در زمان انتخاب رنگ سایت خود باید به این موضوع فکر کنید که می خواهید چه احساسی به مخاطب تان منتقل کنید و همچنین این موضوع را نیز در نظر بگیرید که بازه سنی مخاطب شما چقدر است و جنس مخاطب سایت را نیز در نظر بگیرید.

رنگ های تیره و روشن
سایت های تیره همیشه احساس سایتی با محتوای آموزش های امنیتی، موزیک و فیلم را می دهند، اگر دقت کنید این الگو در همه سایت های محبوب حوزه فیلم و موسیقی دیده می شود اما در مقابل سایت هایی که خدماتی به خانم ها می دهند معمولا از رنگ های بنفش کمرنگ یا صورتی استفاده می کنند و به محض اینکه شما وارد سایت می شوید متوجه خواهید شد که این سایت ارتباطی به خانم ها دارد.

5 نکته برای انتخاب رنگ یک وب‌سایت

رنگ متن
این انتخاب باید به شکلی باشد که چشم زود خسته نشود و متن ها راحت خوانده شوند. بهترین انتخاب برای رنگ پس زمینه رنگ های روشن و برای متن رنگ تیره می باشد. سایتهایی نیز با پس زمینه های رنگی و یا متن های رنگی وجود دارند که ممکن است بسیار هم زیبا باشند اما نکته اینجاست که از رنگ‌های مکمل استفاده شود.

هماهنگی بین صفحات
این که رنگ‌ها دائم در هر صفحه تغییر کند باعث می‌شود کاربر در سایت سرگردان شود. می توانید با انتخاب رنگ‌های مشخص برای سربرگ (header) و پانویس (footer) ، سایت شکیلی طراحی کنید. به این ترتیب کاربر با جستجو در صفحات مختلف سایت حس نمی کند که به سایت دیگری رفته است.

رنگ سازمانی
استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ برندینگ که در لوگو ، طراحی سایت و حتی در دکوراسیون استفاده شده باشد نشانه ی خوش سلیقگی و متمایز بودن شما می باشد.

فرهنگ هر رنگ
استفاده از رنگ‌های پرچم هر کشور برای سایت های دولتی احساس بهتری رو به بازدیدکنندگان القا می کند. مثلا رنگ قرمز برای کشور چین ، سبز برای عربستان ، آبی و قرمز برای آمریکا و … اهمیت دارد.

رنج سنی کاربران
با بررسی این موضوع که این سایت مورد استفاده کدام دسته از افراد است می توانیم رنگ‌هایی انتخاب کنیم که به سلیقه آنها بیشتر نزدیک باشد. سایت های موسیقی ، دانلود فیلم ، استودیو تصویر برداری و … بیشتر مورد استفاده جوان ها هستند و برای این نوع سایت از رنگ‌های تیره بیشتر استفاده می شود. سایت های دیگری مثل سایت هایی که مخاطب آن ها کودکان هستند از رنگ‌های شاد و مهیج برای طراحی استفاده می کنند.

کور رنگی
این بیماری باعث می‌شود افراد نتوانند یک یا چند رنگ را ببینند. برای اینکه رنگ‌های سایتتان را برای این افراد قابل درک کنید می توانید از این ابزار (Colorblind Web Page Filter) استفاده کنید. این ابزار کمک می کند که رنگ‌های سایت را از دید آن ها نیز ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× پشتیبانی آنلاین رویاکو